UPDATED 20.02.12 – 21:00

Το απόγευμα της 06.02.12 ελικόπτερο τύπου Robinson R22 έκανε βαριά προσγείωση ακολουθούμενη απο rollover κοντά στην Υλική, κατά την διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης που είχε ξεκινήσει απο το αεροδρόμιο της Πάχης Μεγάρων.

Κανένας απο τους δυο επιβαίνοντες δεν έπαθε τίποτα απολύτως αλλα λόγω της ανατροπής το ελικόπτερο υπέστη σοβαρές ζημιές.

————- Η αναφορά του κυβερνήτη ————-

1. Ο υπογράφων ήταν ο Κυβερνήτης /εκπαιδευτής
2. Το συμβαν έγινε στις 16:20 τοπικη ωρα της 06.02.2012
3. Πετούσαμε στήν περιοχή περί την 1 ώρα και είχαμε κάνει 10 Π/Γ – Α/Γ εκ των οποίων 5 σε περιορισμένα και κεκλιμένα πεδία
4. Ο εκπαιδευόμενος έκανε κανονική Π/Γ στον διάδρομο 12 της Θήβας
5. Τού ζήτησα να απογειωθεί για κύκλο.
6. Εκανε power check στο hover και το Ε/Π έμενε στήν αιώρηση με 19″ χωρίς carb. heat και με 22” με το carb heat ON.
7. Μετά την απογείωση και άνοδο με 60 Kts πήρα τον έλεγχο του Ε/Π για να του δείξω να προσγειωθεί στο αριστερό άκρο του διαδρόμου 12.
8. Στοιχεία ανέμου απο τα 2 ανεμούρια του αεροδρομίου, Ανεμος απο 100/25 Kts, ορατότητα πλέον των 10 χιλιομέτρων, βάση νεφών 3000
9. Στο υπήνεμο έκανα στροφή βασικού αλλά περί το μέσο του βασικού παρατήρησα ότι παρ΄όλο που δεν κατέβασα ισχύ το Ε/Π κατέβαινε, έβαλα ισχύ σχεδόν 24″ και εξακολουθούσα να κατεβαίνω, σε ύψος 15 μέτρα απο το έδαφος αποφάσισα να μη συνεχίσω το βασικό και να στρέψω το Ε/Π στόν άνεμο (τελική) για να σταματήσω την κάθοδο. Η τελική με εβγαλε σε οργωμένο χωράφι  με κόντρα άνεμο 25 Kts, όλο το κυκλικό μπροστά, όλο το collective πάνω και την κεφαλή 10′ κάτω απο τον ορίζοντα (όπως ακριβώς έπρεπε να ήταν).
10  Παρ´όλα αυτά το Ε/Π συνέχισε να κατεβαίνει με ταυτόχρονη πτώση των στροφών μέχρι που ακούμπησε απαλά το έδαφος, πλήν όμως το ένα πέδιλο έπιασε στο αυλάκι του οργώματος και το Ε/Π ανατράπηκε.

Το ανεξήγητο για μένα είναι ότι είχα δώσει όλη την ισχύ, είχα γυρίσει στον άνεμο και το Ε/Π κατέβαινε ενώ κανονικά με τέτοιο άνεμο έπρεπε να είχα κατεβάσει ισχύ για να κατέβω η τουλάχιστον με τραβηγμένη ισχύ, κυκλικό μπροστά και κόντρα στον άνεμο έπρεπε το Ε/Π να επιταχύνει και να ανέβει ενώ συνέβει το αντίθετο.

Περιττό να σας πώ ότι έχω πλέον των 3000 ωρών σε εκπαίδευση χειριστών και έχω διδάξει τουλάχιστον 15000 Π/Γ – Α/Π μέχρι σήμερα εκ των οποίων τις 10 τήν ημέρα που έγινε το ατύχημα.

Αδυνατώ  να εξηγήσω την συμπεριφορά του Ε/Π, χαίρομαι μόνο που έστρεψα εγκαίρως στόν άνεμο και δεν συνέχισα το βασικό με αποτέλεσμα να σώσω τον εκπαιδευόμενο και τον εαυτό μου.

Σωτήρης Παπανικόλας

——–