Σήμερα το πρωί ελικόπτερο αεροπορικής εταιρείας “υποχρεώθηκε” από το Athina TMA Information να ακολουθήσει VFR routes από PERATI – ABEAM KEA – YIAROS – NORTH ANDROS (69Nm) για τον προορισμό του στο ελικοδρόμιο της Ανδρου. Ο κυβερνήτης μετά την απογείωση του από το Ελευθέριος Βενιζέλος και στο σημείο PERATI ζήτησε να κινηθεί direct προς την Άνδρο (43Nm) στα 1000′ όπως γίνεται πάντα, κάτι που όμως δεν έγινε αποδεκτό.

Βέβαια o κυβερνήτης θα μπορούσε να κατέβει κάτω από τα 1000′ εκτός της TMA Αθηνών και να πάει από όπου θέλει αλλά για τους λόγους του δεν το έκανε. Να θυμίσουμε σε όλους ότι οι TMA (Τερματικες Περιοχές) παγκοσμίως και φυσικά και στην Ελλάδα ξεκινούν από τα 1000′ AGL και πάνω. Κάτω από αυτό το ύψος έχουμε class G και οι πτήσεις είναι ΜΗ ΕΛΕΓΧΟΜΕΝΕΣ. Πιο συγκεκριμένα τα αεροσκάφη που πετούν κάτω από την TMA Αθηνών πρέπει, κατά το AIP πάντα, να έρθουν σε επαφή με το Athínai Information (FIC) και όχι με το Athinai TMA Information. Η περιοχή κάτω από τις TMA είναι ελεύθερες ακριβώς για αυτό το λόγο, Να διευκολύνουν την πτήση των VFR.

Τα ελικόπτερα που είναι περιορισμένα όσον αφορά τα καύσιμα δεν έχουν την δυνατότητα να κάνουν holding επ άπειρο αλλά ούτε και να κάνουν deviation από την προγραμματισμένη τους διαδρομή με χρόνους που ξεπερνούν σε πολλές περιπτώσεις ακόμα και τα 20′. Είναι σαφές ότι με τέτοιες πρακτικές επηρεάζεται σε τεράστιο βαθμό η ασφάλεια των πτήσεων.

Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να παραβλέψουμε και το θέμα του κόστους των πτήσεων των αεροπορικών εταιρειών. Ένα ελικόπτερο Agusta 109 για παράδειγμα έχει κόστος 50€ το λεπτό. Για μια πτήση στη Μύκονο το καθαρό κέρδος της εταιρείας δεν ξεπερνάει τα 200€. Είναι κατανοητό ότι με 4 μόλις λεπτά καθυστέρησης η εταιρεία δεν θα έχει κέρδος και σε περίπτωση άστοχων παρακάμψεων θα έχει και ζημία. Στο παραπάνω παράδειγμα η παράκαμψη ήταν της τάξης των 13′.

VFR points στη μέση της θάλασσας χωρίς να ανταποκρίνονται σε χαρακτηριστικά σημεία επι του εδάφους, εύκολα ορατά από τον αέρα όπως ορίζουν οι κανονισμοί και διαδρομές αυθαίρετα σχεδιασμένες οδηγούν σε επισφαλείς καταστάσεις για την ομαλή διεξαγωγή των πτήσεων. Αναφέρουμε απλά τα VFR points ABEAM KEA, BADEL, ERAKIS (Paros), DIDIS (Paros) DRYLO (Skiathos) και τόσα άλλα στην επικράτεια. Αλήθεια ποιος έχει δει το AGIOS THOMAS δυτικά του Ελ. Βενιζελος. Ναι είναι εκείνο το εκκλησάκι μέσα στα δέντρα…

Ο Ελ. Βενιζέλος βρίσκεται σε ένα σημείο που τα περισσότερα αεροσκάφη πρέπει να περάσουν προς τους προορισμούς τους στο Αιγαίο. Είναι από τα ελάχιστα ίσως αεροδρόμια που δεν έχει διαδικασία για VFR πτήσεις διασταύρωσης άνωθεν. Εννοώντας corridor στα 3000′ για παράδειγμα όπου η VFR κυκλοφορία θα περνάει ακόμα και χωρίς επαφή με τον πύργο.

Παρότι η πλειοψηφία των ελεγκτών του Athina TMA Information, είναι άψογοι επαγγελματίες και γνωρίζουν πολύ καλά την κυκλοφορία, κάποιοι προφασίζονται φόρτο εργασίας και παρεμποδίζουν αθελά τους ίσως, την ομαλή και ασφαλή διεξαγωγή των πτήσεων, ερμηνεύοντας αυθαίρετα τους κανονισμούς και στις περισσότερες περιπτώσεις έχουν συμπεριφορά απαράδεκτη προς τα πληρώματα που βρίσκονται στον αέρα, κάτι που αντιβαίνει τη διεθνή νομοθεσία και θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την ασφαλή έκβαση της πτήσης αφού στρεσάρει χωρίς λόγο το πλήρωμα. Είναι παροιμιώδης άλλωστε η γυναικεία φωνή που στο παρελθόν έχει δημιουργήσει πολλά θέματα όταν με λίγο κίνηση παραπάνω αγχώνεται και αποκτά ύφος στρίγκλας καθηγήτριας που τσιρίζει στους μαθητές της. Το Athinai TMA Information είναι αυτό που λέει και η λέξη: “Information”. Υπηρεσία που παρέχει πληροφορίες εντός της TMA, όταν και αν αυτές ζητηθούν από τα πληρώματα. Η μοναδική αρμοδιότητά του είναι οι χρόνοι προσγείωσης για το κλείσιμο του σχέδιο πτήσης (για λόγους έρευνας και διάσωσης) και η παροχή πληροφοριών ΕΑΝ και ΕΦΟΣΟΝ ζητηθούν απο τα πληρώματα. Η σωστή άλλωστε αναφορά αεροσκάφους VFR στην πρώτη επαφή με το Information service (βάση κανονισμών) θα έπρεπε να ήταν: “Το SXXXX στον αέρα 10:00 παρακαλώ ενεργοποιείστε το πλάνο μου” και όχι να αρχίζουμε να λέμε πάλι όλο το παραμύθι χρησιμοποιώντας τον ασύρματο. Για αυτό στέλνουμε το πλάνο προ πτήσεως αλλιώς θα το δίναμε μόνο στον αέρα όπως και προβλέπεται άλλωστε. Με τον τρόπο αυτό οι συνομιλίες περιορίζονται στο ελάχιστο…

Άλλο τραγελαφικό η CTR της Πάρου. Ερχόμενος από Athinai TMA στο BIBEX και ενώ υπάρχει επαφή ασυρμάτου με την Πάρο πολλοί ελεγκτές ζητούν και επαφή με το FIC ???!!!! Σημειωτέον ότι το σημείο BIBEX είναι εντός CTR της Πάρου, η εμβέλεια του σταθμού της Πάρου είναι παραδειγματική και η CTR έχει VFR routes. Ποιος ο λόγος να γίνετε όλο αυτό το μπέρδεμα και τα αεροσκάφη εντός της CTR να βρίσκονται σε διαφορετικές συχνότητες; Σοβαρότατο θέμα ασφαλείας πτήσεων.

Όσο για τον φόρτο εργασίας των ελεγκτών θέλω να επισημάνω ότι το ίδιο ισχύει και για τα πληρώματα των αεροσκαφών τους καλοκαιρινούς μήνες. Αυτό που χρειαζόμαστε όλοι είναι ηρεμία, σύνεση και πλήρη συνεργασία. Θελουμε τη βοήθεια των ελεγκτών αλλά και οι ελεγκτές πρέπει να μην ξεχνούν ότι εμείς είμαστε στον αέρα και οφείλουν να διευκολύνουν την εναέριο κυκλοφορία. Για τα ελικόπτερα δε, μην ξεχνάμε ότι είναι ιδιαίτερα φιλικά προς την εναέριο κυκλοφορία καθ´ ότι λόγω των πτητικών τους χαρακτηριστικών μπορούν ακόμα και να παραμένουν σε ακινησία εάν αυτό τους ζητηθεί αλλά και να πετούν σε χαμηλά ύψη.

Οι εποχές αλλάζουν, ο πολυπόθητος τουρισμός αυξάνει και η γενική αεροπορία παρουσιάζει αλματώδη ανάπτυξη. Πρέπει να προσαρμοζόμαστε στα νέα δεδομένα και να γινόμαστε ευέλικτοι. Με βάση την αυξημένη κυκλοφορία, χρειαζόμαστε προτάσεις και λύσεις που θα εξυπηρετούν όλους και θα συμβάλλουν τόσο στην ασφάλεια όσο και στην αρμονική διαχείριση της εναέριου κυκλοφορίας. Αντί να γκρινιάζουμε πρέπει να βρεθούμε όλοι μαζί και με εποικοδομητικό διάλογο να διαχειριστούμε την νέα κατάσταση ΑΜΕΣΑ και ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΑ.