Πολλές φορές έχω αναφερθεί στις πειρατικές πτήσεις ελικοπτέρων ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες. Φέτος για ακόμα μια φορά η πειρατική πτήση είχε καλοκαιρινή άνθιση.
Η αλυσίδα είναι γνωστή αλλα η ΥΠΑ αποφεύγει την εμπλοκή της. Brokers πτήσεων για να έχουν μεγαλύτερο κέρδος αλλα και να παρέχουν καλύτερες τιμές στους πελάτες τους, έρχονται σε επαφή με ιδιοκτήτες ελικοπτέρων και τους πείθουν να νοικιάσουν το αεροσκάφος τους ένατι αμοιβής χωρίς να τους ενημερώνουν βέβαια ότι κάτι τέτοιο είναι παράνομο αλλα και ότι εάν παει κάτι στραβά, ιδιοκτήτες και χειριστές έχουν απο κοινού την ευθύνη.
Σε ακόμα περισσότερες περιπτώσεις οι επιτήδιοι έρχονται σε επαφή με τους χειριστές των ελικοπτέρων όπου τους υπόσχονται ποσοστό επι των πτήσεων. Με τον τρόπο αυτο η δουλειά γίνεται ακόμα καλύτερα αφού οι ιδιοκτήτες συνενουν ακόμα πιο εύκολα μιας και εμπιστευόμενοι τον χειριστή τους και πιστεύοντας ότι θα έχουν οικονομικό όφελος δεν ψάχνουν περαιτέρω.
Βέβαια στους ιδιοκτήτες δεν έχουν κάνει την ανάλυση εξόδων του ελικοπτέρου για να τους δώσουν να καταλάβουν ότι απο αυτα που παίρνουν για την πτήση στην τσέπη μπορει να μην φτάσει και τίποτα μιας και ο υπολογισμός του κόστους της πτήσης είναι αρκετά πολυπλοκος και οι εν λόγω δεν το γνωρίζουν η δεν θέλουν να το αναφέρουν. Οι ιδιοκτήτες τελικά βλέπουν το τυρί αλλα όχι τη φάκα.
Όσο για τους χειριστές που αποφασίζουν να εμπλακούν σε μια τέτοια διαδικασία, είτε είναι χειριστές που έχουν άγνοια κανονισμών και διαδικασιών και νομίζουν ότι πουλάνε εκδούλευση στους ιδιοκτήτες προσφέροντας κάποια έσοδα ή είναι κάποιοι που νομίζουν ότι θα περάσουν απαρατήρητοι και θα γίνουν πλούσιοι απο τα ποσοστά που τους υπόσχεται ο ενδιάμεσος.
Δυστυχώς δεν έχουν καταλάβει την ευθύνη που έχουν αλλα και για τις κυρώσεις που προβλέπονται για αυτούς και τους εργοδότες τους. Εάν δε, τους επισημάνεις το θέμα θα σου πουν «…μα δεν ήταν πελάτες, κάποιοι φίλοι του ιδιοκτήτη ήταν…» και την ίδια στιγμή χτυπάει στο τηλέφωνο ο «broker” για να δώσει νέα πτήση «φίλου». Όσο για τη δικαιολογία ότι “…ο ιδιοκτήτης κανόνισε την πτήση κι εγώ δεν ήξερα τίποτα!»… ασχολίαστο. Οι μόνοι κερδισμένοι οικονομικά απο αυτή τη διαδικασία είναι οι μεσάζοντες.
Υπάρχει βέβαια και μια άλλη κατηγορία όπου οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες πετάνε το ελικοπτερό τους και οι ίδιοι είναι αυτοί που κάνουν αεροταξί. Πρόκειται για μικρότερα ελικόπτερα που συνήθως εκτελούν μικρές αποστάσεις και sight seeing. Αυτοί εκτός των παραπάνω είναι και επικίνδυνοι καθότι δεν έχουν την απαιτούμενη πείρα, εκπαίδευση αλλα σε πολλές περιπτώσεις ούτε καν επαγγελματικό πτυχίο κάτι που επισύρει και ποινικές κυρώσεις. Είναι άλλο να μπει κάποιος για μια βόλτα με ένα ιδιωτικό ελικόπτερο που το πετάει ο φίλος του και άλλο να πληρώσει «πελάτης» για μια πτήση. Δυο κατηγορίες. Αυτοί που πήραν το ελικόπτερο και μετά κατάλαβαν ότι έχει πολλα έξοδα συντήρησης και λειτουργίας και πίστεψαν ότι με αυτο τον τρόπο θα βγάλουν κιόλας και οι… κουτοπόνηροι.
Το πλέον σημαντικό που διαφεύγει σκοπίμως απο όλους τους παραπάνω είναι ότι τα ελικόπτερα όπως και όλα τα πτητικά μέσα ασφαλίζονται ανάλογα με τη χρήση τους. Αυτο σημαίνει ότι ένα ιδιωτικό ελικόπτερο που ασφαλίζεται για ιδιωτική χρήση, σε καμία περίπτωση δεν μπορει να χρησιμοποιηθεί επαγγελματικά. Στην περίπτωση που κάτι γίνει κατα τη διάρκεια της πτήσης, και αυτο σημαίνει απο τη στιγμή που γυρίζουν τα στροφεία, η ασφάλεια δεν θα αναγνωρίσει τίποτα εάν αποδειχθεί ότι ο επιβάτης είχε μισθώσει το ελικόπτερο και σε αυτο το «αποδειχθεί» που είναι δύσκολο, βασίζεται όλη η πειρατική δραστηριότητα.
Απο την άλλη οι αεροπορικές εταιρίες που ασχολούνται με ελικόπτερα στην Ελλάδα προσπαθούν μάταια να μειώσουν το κόστος των υπηρεσιών τους αφού αυτο δεν γίνεται. Παράδειγμα μεγάλη και παραδοσιακή Ελληνική εταιρεία ελικοπτέρων, που πριν μια πενταετία είχε τέσσερα μεγαλα ελικόπτερα στο στόλο της και σήμερα μόνο ένα. Άλλες για να είναι ανταγωνιστικές μειώνουν τα ναύλα κάτω του κόστους. Η ΥΠΑ που γνωρίζει τα πάντα θα έπρεπε αν μη τι άλλο να κάνει αρχικά συστάσεις.
Τα πλοκάμια των επιτήδειων έχουν φτάσει τόσο μακριά που πλέον δίνουν και μίζα, σε receptionist ξενοδοχείων, παραμυθιάζοντάς τους με ότι μπορει να φανταστεί κανένας. Πριν λίγο καιρο ένα ελικόπτερο αεροπορικής εταιρίας μισθώθηκε απο πελάτη που ήρθε απο το εξωτερικό, για να μεταφέρει την τετραμελή οικογένεια του σε ξενοδοχείο. Ο dispatcher της εταιρείας επικοινώνησε με το ξενοδοχείο για να του υποδείξουν το σημείο προσγείωσης. Του έπεσε το τηλέφωνο απο τα χέρια όταν του είπαν απο το ξενοδοχείο ότι δεν μπορεί να παει άλλο ελικόπτερο πλην αυτών της «Χ εταιρείας» (που δεν είναι εταιρία αλλά broker) γιατί μόνο αυτός μπορούσε λέει να πάρει τις σχετικές άδειες (;;;;;). Τι φταίει τώρα και αυτός ο καημένος. Έπεσε θύμα απο άγνοια. Τι φταίει όμως και ο ξένος που παρέμενε στην πίστα μέσα στο μεσημέρι με δυο μικρά παιδιά μέχρι να βρεθεί λύση. Ποιά ήταν η λύση; Το ελικόπτερο τους κατέβασε μερικά χιλιόμετρα απο το ξενοδοχείο και πήγαν με ταξί!!!
Ευτυχώς υπάρχουν και σοβαροί ιδιοκτήτες που δεν εξευτελίζονται νοικιάζοντας το ελικόπτερο τους για να βγάλουν μερικά ευρώ (χάνοντας μακροπρόθεσμα περισσότερα) όπως άλλωστε κάνουν και για το αυτοκινητό τους. Είδατε κανένα να νοικιάζει το αυτοκίνητό του το καλοκαιρι σε καμία εταιρία ταξί η σε καμία εταιρία διοργάνωσης γάμων;
Το τι κάνουν οι ιδιοκτήτες ελικοπτέρων είναι συνδεδεμένο με τους χειριστές τους. ΕΜΕΙΣ είμαστε αυτοί που πρέπει να ενημερώσουμε τους εργοδότες μας για τις επιπτώσεις των παραπάνω αλλα και ΝΑ ΑΡΝΗΘΟΥΜΕ οποιαδήποτε εμπλοκή σε παρόμοιες πειρατικές δραστηριότητες. Απο εμάς ξεκινάει το κακό και σε βάρος μας παρασιτούν οι ενδιάμεσοι. Απο εμάς εξαρτάται να σταματήσει η πειρατεία στην Ελλάδα.
.
.
.