Πολύ συχνά στα αεροπορικά πηγαδάκια με ρωτάτε ποια ακουστικά είναι καλύτερα. Η αλήθεια είναι ότι στην αγορά υπάρχουν πάρα πολλά και σίγουρα ισχύει κι εδώ όπως και σε όλα τα καταναλωτικά είδη ότι το ακριβότερο είναι και καλύτερο.
Ακουστικά πάντως κάτω από τα 300 € δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον και οι διαφορές τους τόσο σε απόδοση όσο και σε ποιότητα κατασκευής δεν είναι πολλές. Θα ασχοληθώ με τα ακριβότερα ακουστικά μιας και η άποψη μου είναι ότι ο χειριστής πρέπει να έχει ότι καλύτερο για τα αυτιά του που επιβαρύνονται αισθητά από το ιδιαίτερα θορυβώδες περιβάλλον της καμπίνας του ελικοπτέρου. Πόσο μάλλον όταν έχουμε να κάνουμε με καμπίνες εμβολοφόρων ελικοπτέρων όπως το R22 και R44.
Πολλές οι μάρκες και ακόμα περισσότερα τα μοντέλα που προσφέρουν σε μια προσπάθεια να προσαρμοστούν στις ανάγκες των χειριστών. Τα πιο σύγχρονα έχουν υιοθετήσει την τεχνολογία ENC (Electronic Noice Cancelation).
Από τα παλιότερα και κλασικά πλέον ακουστικά είναι τα David Clark με τελευταίο μοντέλο το X11 που προσφέρεται σε δύο τύπους, τον ένα με ENC και το άλλο χωρίς. Είναι βασισμένο στα παλιότερα και πολύ επιτυχημένα Η10-56 HXL/HP. Στιβαρή και ανθεκτική κατασκευή που αντέχει στο χρόνο όπως έχει αποδειχθεί μιας τα χρησιμοποιεί και ο στρατός όλων σχεδόν των χωρών από… πάντα.
Στην ίδια κατηγορία είναι τα Boss Aviation Headset X με την καλύτερη ίσως ακουστική όλων. Παρότι όμως προτιμούνται για τους επιβάτες δεν ισχύει το ίδιο και για τους χειριστές που βρίσκονται πολλές ώρες στον αέρα μιας και μπορεί η ακουστική να είναι πολύ καλή όμως η κατασκευή των ακουστικών είναι τέτοια που μετά από λίγες ώρες η πίεση που ασκείται στο κεφάλι δημιουργεί πονοκέφαλο.
Κάπου μεταξύ των δύο βρίσκεται το Lightspeed Zulu της εταιρείας Lightspeed με την ανθεκτικότητα των David Clark και την ποιότητα ήχου του Boss X. Μεγάλο του προσόν δε, η δυνατότητά του να συνδεθεί με το κινητό σας τηλέφωνο μέσω Bluetooth.
Πρίν από λίγα χρόνια βγήκαν στην αγορά και τα τελευταίας τεχνολογίας που δεν έχουν τον όγκο των προηγούμενων αλλά ούτε και τα ογκώδη ακουστικά που αγκαλιάζουν ολόκληρο το πτερύγιο του αυτιού αλλά μπαίνουν μέσα στον ακουστικό πόρο σαν κοινές ωτοασπίδες. Πρωτοπόρος εταιρεία σε αυτή την κατηγορία είναι η Aloft Technologies με τα μοντέλα Clarity Aloft και Clarity Aloft Pro Και τα δύο είναι φτιαγμένα με το διπλό καλώδιο για αεροπλάνο αλλά πολύ εύκολα μπορούμε να το μετατρέψουμε με adaptor ή ακόμα καλύτερα εαν κάνουμε μόνιμη μετατροπή σε κάποιον εγκεκριμένο τεχνικό. Αυτά δεν έχουν ENC αλλά πιστέψτε με δεν το χρειάζονται αφού ουσιαστικά κόβουν τον εξωτερικό θόρυβο όπως οι ωτοασπίδες. Προσωπικά τα χρησιμοποιώ εδώ και τέσσερα χρόνια και δεν τα αλλάζω. Το πρόβλημα είναι οτι ξεχνάς να τα φοράς και πολύ συχνά πας να βγεις από το ελικόπτερο φορώντας τα. H Lightspeed έχει ένα παρεμφερές μοντέλο το Mach 1 που είναι όμως λίγο πιο χοντροκομμένο.
Είπα δεν τα αλλάζω… όσοι με ξέρουν καλά ξέρουν οτι είμαι παθιασμένος με την τεχνολογία σε όλες τις μορφές. Παρακολουθώντας στενά τις εξελίξεις και σε αυτόν τον τομέα έπεσα πάνω στην “επόμενη μέρα” των ακουστικών.
Λέγονται tbone και μοιάζουν πολύ με τα Clarity Αloft με τη διαφορά ότι δεν έχουν το συμβατικό μικρόφωνο μπροστά στο στόμα αλλά δύο μικροσκοπικά παλμικά μικρόφωνα που λαμβάνουν τον ήχο από τους ηχητικές δονήσεις του σαγονιού! Απίστευτο; Το έχω παραγγείλει και το περιμένω. Σύντομα θα σας πω εντυπώσεις.
Το βέβαιο είναι ότι κάθε ζευγάρι ακουστικών έχει τα υπέρ και τα κατά. πάνω απ’ όλα όμως η επιλογή έχει να κάνει με τη φύση της εργασίας που θα χρησιμοποιηθούν, αλλά και την αίσθηση άνεσης που είναι διαφορετική στον καθένα. Διαφορετικό κεφάλι, μέγεθος αυτιών, ώρες χρήσης, τύπος ελικοπτέρου κτλ. πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψιν, μιας και το κόστος είναι αρκετά μεγάλο. Το καλύτερο πάντως είναι η δοκιμή. Σίγουρα κάποιος συνάδελφος χειριστής θα έχει ένα ζευγάρι από τα παραπάνω και μπορεί να μας το δανείσει να το δοκιμάσουμε σε μία πτήση. Δυστυχώς αυτό δεν είναι εφικτό για το tbone καθώς είναι κατασκευασμένο αποκλειστικά για τα αυτιά του κοτόχου τους.
[print_link]