Μπήκαμε επισήμως στην καλοκαιρινή περίοδο. Η ζέστη ανεβαίνει και οι πτήσεις πληθαίνουν. Τόσο των εταιρειών όσο και των αερολεσχών αλλά και των ιδιωτικών ελικοπτέρων. Είναι ευκαιρία να θυμηθούμε ιδιαίτερα οι επαγγελματίες χειριστές ότι το ελικόπτερο, άλλο περισσότερο και άλλο λιγότερο, κάνει θόρυβο. Αυτό σημαίνει ότι οι χαμηλές πτήσεις πρέπει να αποφεύγονται αλλά και οι επιλογή των διαδρομών να είναι τέτοια που να μην επηρεάζει κατοικημένες περιοχές, πολύ περισσότερο δε, τις ώρες κοινής ησυχίας. Σε όλους αρέσουν τα ελικόπτερα αλλά όχι στα 30 μέτρα πάνω από τα κεφάλια τους και μάλιστα καταμεσήμερο.
Δεν χρειάζεται βέβαια να θυμίσω τους κανόνες επιλογής και χρήσης πεδίων προσγείωσης. Οι κακές επιλογές και ενέργειες ενός χειριστή μας επηρεάζουν όλους.
Ακούω πολλές φορές από χειριστές που απασχολούνται σε ιδιωτικά ελικόπτερα να λένε «…μα τι να κάνω. Ο ιδιοκτήτης ήθελε να δει εκείνο το οικόπεδο και περάσαμε χαμηλά, τι να του πω ότι δεν πρέπει…» η «…ο ιδιοκτήτης ήθελε να προσγειωθούμε εκεί, τι να του πω ότι δεν μπορούμε» . Και στις δύο περιπτώσεις η απάντηση είναι ΝΑΙ. Αυτό πρέπει να κάνεις. Ποιος είναι ο κυβερνήτης; Αυτός δηλαδή που παίρνει τις αποφάσεις που αφορούν στην πτήση αλλά και στην ασφάλεια αυτής. Είναι άλλος;
Ο ιδιοκτήτης πρέπει να μάθει να ακούει και να σέβεται το χειριστή του. Δεν είναι υποτιμητικό για τις χειριστικές μας ικανότητες στα μάτια του ιδιοκτήτη όταν λέμε όχι, σε κάποιες προσγειώσεις που δεν είναι και τόσο ασφαλείς ή λέμε όχι, για χαμηλή πτήση πάνω από κατοικημένες περιοχές. Αντιθέτως είναι επαγγελματικό και δείχνει σοβαρότητα και τυπικότητα. Το ίδιο ισχύει και για την τήρηση του ωραρίου σε ελικοδρόμια όπως των Αφιδνών στο οποίο όλοι γνωρίζουμε ότι από τις 15:00 έως και τις 17:00 δεν επιτρέπονται οι αποπροσγειώσεις. Δεν είναι τόσο δύσκολο να αποφεύγουμε αυτό το δίωρο κι μάλιστα τώρα που η μέρα έχει μεγαλώσει τόσο πολύ.
Θα ήθελα επίσης να υπενθυμίσω ότι οι «μαύρες» πτήσεις απαγορεύονται. Η νομοθεσία είναι σαφής. Οι ίδιοι οι χειριστές θα πρέπει αρνούνται τέτοιες πτήσεις ενημερώνοντας τους ιδιοκτήτες ότι σε περίπτωση που «κάτι» πάει στραβά ο ιδιοκτήτης είναι συνυπεύθυνος με το χειριστή. Για μερικά ευρώ θέτουν πολλά πράγματα σε κίνδυνο. Πολλοί έτσι νομίζουν ότι θα αποσβέσουν κάποια από τα ετήσια έξοδα του ελικοπτέρου όμως εάν κάποιος το υπολογίσει μακροπρόθεσμα βάζοντας τις ώρες λειτουργίας θα δει ότι δεν κερδίζει και τόσο πολλά. Εάν δε γίνει καμία «στραβή» δεν τον σώζει τίποτα.
Ένας συνάδελφός μας πολύ εύστοχα είπε: «Με την ίδια ακριβώς λογική που ένας ιδιοκτήτης θέλει να νοικιάσει παράνομα το ελικόπτερό του για να κερδίσει κάποια χρήματα μπορεί να νοικιάσει και το πανάκριβο αυτοκίνητό του. Κάτι που φυσικά δεν θα το έκανε ποτέ.
Σε αυτούς που ισχυρίζονται ότι το ελικόπτερο στοιχίζει πολλά στον ιδιοκτήτη και πρέπει να ελαττώσει τα έξοδα, εγώ θα απαντήσω λίγο πιο σκληρά, ότι «τα μεταξωτά βρακιά θέλουν κι επιδέξιους κόλους». Εάν το ελικόπτερο προορίζεται για ιδιωτική χρήση πρέπει να μένει σε αυτό αλλιώς μπορεί να ενταχθεί σε μια αεροπορική εταιρεία και να εκτελεί νόμιμες πτήσεις όπως προβλέπεται.
Καλό καλοκαίρι και καλές και ασφαλείς προσγειώσεις.
Βερβερέλης Δημήτρης
[print_link]