Με το που μπήκε το καλοκαίρι ξαναβγήκαν οι καουμπόηδες του αέρα. Απαράδεκτες αεροπορικές συμπεριφορές και επικίνδυνες πτήσεις ελικοπτέρων συνήθως δίπλα ή ακόμα και μέσα σε χωρους που παρευρίσκονται άνθρωποι. Παραλίες, beach bar, μαρίνες ακόμα και εστιατόρια μεταμορφώνονται σε πεδία προσγείωσης.
Σίγουρα το ελικόπτερο είναι ισως το καλύτερο μέσο μεταφοράς. Τυχεροί όσοι διαθέτουν ή έχουν τη δυνατότητα να ταξιδεύουν με αυτά. Μέσα σε λίγη ώρα μπορείς να βρεθείς στο αγαπημένο σου μέρος αποφεύγοντας κίνηση και ταλαιπωρία απολαμβάνοντας ταυτόχρονα την ομορφιά της πτήσης. Μπορεί κάποιος να προσγειωθεί σχεδόν παντού.
Όμως εκεί που θα το προσγειώσετε, οφείλετε να σεβαστείτε το χώρο και τους παρευρισκόμενους. Μπορείτε πολύ εύκολα να βρείτε ένα σημείο λίγο πιο μακριά και να περπατήσετε μερικά μέτρα. Το περπάτημα κάνει καλό στην καρδιοαγγειακή λειτουργία. Δεν εντυπωσιάζει κανέναν η άφιξή σας εν μέσω σκόνης και θορύβου αλλά ούτε και ενθουσιάζουν κανέναν οι πιλοτικές σας ικανότητες. Άλλωστε για να κάνετε τέτοια επιλογή σημείου προσγείωσης είστε προφανώς άσχετοι κανονισμών με ιδιαίτερα μειωμένη αεροπορική αντίληψη και εξαιρετικά επικίνδυνοι για τον εαυτό σας, τους επιβάτες σας (που δεν καταλαβαίνουν την ανικανότητά σας) και φυσικά για τους άλλους και τις περιουσίες τους που βρίσκονται στο έδαφος. Δεν θα σας χειροκροτήσει κανείς. Στην καλύτερη περίπτωση θα απολαύσετε χλευασμό άντε και καμία μούντζα. Οι παραλίες δεν είναι χώρος να δείξετε πόσο καλοί πιλότοι ή πόσο μάγκες είστε. Γιατί απλά αποδεικνύετε το αντίθετο. Μπορεί να παραμυθιάζετε την παρέα σας για τις δεξιότητες σας όμως δεν είναι όλοι χάπατα. Κάποιοι καταλαβαίνουν. Αν θέλετε να παίξετε με το ελικόπτερο, μπορείτε να πάτε σε ένα απομακρυσμένο χωράφι στη μέση του πουθενά και να το ευχαριστηθείτε όσο θέλετε. Με μεγάλη χαρά να μας πείτε να έρθουμε κι εμείς εκεί κοντά με κάμερες για να σας αποθανατίσουμε.
Oι ίδιοι, μετρημένοι στα δάχτυλα του ενός χεριού «πιλότοι», βρίσκονται στο προσκήνιο ενοχλήσεων κάθε καλοκαίρι. Ο πιλότος σε κάθε περίπτωση είναι ο υπεύθυνος και υπόλογος για την επιλογή του σημείου προσγείωσης και δεν υπάρχει δικαιολογία του τύπου «μου το είπε ο σερβιτόρος» ή «ρώτησα την καφετζού της γειτονιάς». Την απερισκεψία σας την πληρώνουν όλοι οι ιδιοκτήτες ελικοπτέρων αλλά και οι πιλότοι, ερασιτέχνες ή επαγγελματίες που χρησιμοποιούν το μέσο με σοβαρότητα και λογική.
Δεν ξέρουμε αν φταίνε αυτοί, οι εκπαιδευτές τους, ο εξεταστής που τους έδωσε το πτυχίο ή αυτός που τους περνάει ετήσια εξέταση(!!!), η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που αδυνατεί να λάβει θέση.
Αποτέλεσμα; Με τη γνωστή λογική «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι» το B0735/21 NOTAM απαγορεύει προσωρινά τις αποπροσγειώσεις στο νησί της Μυκόνου εκτός αεροδρομίου και αδειοδοτημένων ελικοδρόμιων.
Βέβαια η απόφαση της ΥΠΑ για απαγόρευση προσγείωσης ελικοπτέρων σε ολόκληρο το νησί είναι αδιαμφισβήτητα ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΗ. Το νησί διαθέτει πολύ μεγάλο αριθμό ιδιωτικών σημείων προσγειώσεις (σε σπίτια) και το αεροδρόμιο σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να αντιμετωπίσει την αυξημένη κίνηση. Η απόφαση αυτή είναι τόσο παράλογη όσο αν το Υπουργείο Μεταφορών έβγαζε απαγόρευση κυκλοφορίας αυτοκινήτων στη Γλυφάδα μόνο και μόνο επειδή ένας ασυνείδητος οδηγούσε ανάποδα στο ρεύμα κυκλοφορίας με μεγάλη ταχύτητα.
Τις τελευταίες 10 μερες έγιναν 3 σοβαρά περιστατικά απερισκεψίας. Οι περισσότεροι ισως συνδέσουν τα παραπάνω με το περιστατικό της Μυκόνου όμως δεν αφορά σε αυτό μόνο. Προς υπεράσπιση του συγκεκριμένου θα πω ότι μάλλον ο πιλότος παρασύρθηκε από τις εσφαλμένες υποδείξεις του προσωπικού του μαγαζιού που πίστευε ότι η παρουσία του ελικοπτέρου στην παραλία θα αποτελούσε attraction για την επιχείρηση και κατέβηκε σε μέρος που ισως να μην το είχε επιλέξει σε άλλη περίπτωση. Όχι βέβαια ότι δεν ήταν λάθος απόφαση. Σαφώς και ήταν, όπως πολύ εσφαλμένη είναι και η απόφαση της ΥΠΑ που απαγορεύει μέχρι τέλος του μηνός, (Ιουνίου!) τις αποπροσγειώσεις στο νησί, ενώ θα μπορούσε να κάνει αρχικά μια σύσταση στον πιλότο δίνοντας του πρώτα και την δυνατότητα να πει την άποψη του.
Ευελπιστούμε το NOTAM να αρθεί το συντομότερο δυνατόν.