21 Ιουνίου. Επισήμως η πρώτη μέρα του καλοκαιριού και όπως κάθε χρόνο η αρχή των προβλημάτων για τα ελικόπτερα. Οι χειριστές γνωρίζουν πολύ καλά σε τι αναφέρομαι αλλά θα ήταν σκόπιμο να ενημερωθούν και άλλοι που ίσως βοηθήσουν στην αντιμετώπισή τους.
Το Reporting Office του Βενιζέλου δυσκολεύεται να αντιμετωπίσει την αυξημένη κίνηση για την παραλαβή των σχεδίων πτήσης, το Athinai Information βρίσκεται επίσης σε δύσκολη θέση με τις πολυάριθμες πτήσεις, τα αεροδρόμια εκδίδουν NOTAM για προσγειώσεις με ειδοποίηση 24 ωρών, οι κάτοικοι παραπονιούνται για το θόρυβο και αν σε όλα αυτά προσθέσουμε τα νεύρα που απορρέουν από τα παραπάνω θα περάσουμε πάλι ένα όμορφο καλοκαίρι.
Επειδή όμως δεν μου αρέσουν οι γενικότητες θα αναλύσω λίγο περισσότερο.
Θέλω να παρατηρήσω με μεγάλη μου χαρά ότι το Reporting Office του Βενιζέλου, και αναφέρομαι στη συντριπτική πλειοψηφία του προσωπικού είναι τελευταία πολύ συνεργάσιμο και εξυπηρετικό θυμίζοντας σε όσους έχουν πετάξει στο εξωτερικό τον επαγγελματισμό ανθρώπων σε ανάλογες υπηρεσίες. Πολλές οι περιπτώσεις που παίρνουμε τηλέφωνο για κατάθεση σχεδίου στο Reporting Office του Βενιζέλου παρότι έχουμε κοντά μας άλλη μονάδα (αεροδρόμιο) και δέχονται να μας εξυπηρετήσουν, μάλλον γιατί έχουν καταλάβει και τη δική μας δυσκολία επικοινωνίας με άλλες μονάδες. Κάποια μέρα εμένα προσωπικά μου είπαν από τον πύργο της πλησιέστερης μονάδας στο τηλέφωνο «Δεν μπορούμε να το πάρουμε εμείς κύριε… υπάρχει σχετικό NOTAM»
Αναγνωρίζω το πρόβλημα και προτείνω στους χειριστές ιδιώτες αλλά και επαγγελματίες μια πολύ καλή λύση που βοηθάει όλους. Για όσους δεν το γνωρίζουν, το Reporting Office του Βενιζέλου διαθέτει και FAX για την παραλαβή του σχεδίου πτήσης (Πατήστε εδώ για περισσότερες πληροφορίες). Όταν η ώρα απογείωσης είναι γνωστή κάποιες ώρες πριν και εφόσον φυσικά αυτό είναι εφικτό τεχνικά είναι προτιμότερο να στείλουμε το έντυπο σχεδίου πτήσης με αυτό τον τρόπο αλλά υποχρεωτικά το λιγότερο 30 λεπτά πριν την απογείωση να πάρουμε τηλέφωνο για επιβεβαίωση. Με αυτόν τον τρόπο δίνουμε χρόνο στο προσωπικό του Reporting Office να προωθήσει το σχέδιό μας πιο αποδοτικά και χωρίς πίεση.
Με την ευκαιρία θα παρακαλούσα κάποιον από το Reporting Office να εξηγήσει σε μία από τις αγαπητές κυρίες που έχουν αναλάβει το βαρετό έργο να διαβιβάζουν τα σχέδια ότι η ΤΜΑ Αθηνών ξεκινάει από τα 1000’ και όχι από το έδαφος. Από το έδαφος μέχρι και τα 1000’ ΔΕΝ υπάρχουν VFR ROUTES. Ένα ελικόπτερο που είναι κάτω από αυτό το ύψος μπορεί να ακολουθήσει τη συντομότερη ή όποια διαδρομή κρίνει ο κυβερνήτης. Για να φέρω ένα παράδειγμα, ενώ το VFR Route από ABEAM PATROKLOS προς SOREV είναι μέσω MAKROS KEA ο κυβερνήτης μπορεί να επιλέξει να πάει κάτω από τα 1000’ direct από ABEAM PATROKLOS στο SOREV χωρίς έγκριση απο το APPROACH.
Το Athinai Information με τη σειρά του με ένα μόνο άνθρωπο στο πόστο καλείτε να αντιμετωπίσει τη αυξημένη καλοκαιρινή εναέρια κυκλοφορία και μάλιστα για όλο το FIR. Λίγο προσοχή και ευγένεια από την πλευρά του προσωπικού του Athinai Information αλλά και πιο σωστές αναφορές απο την πλευρά των χειριστών θα έλυνε πολλά προβλήματα που όντως υπάρχουν. Οι δύο πλευρές δεν είμαστε αντίπαλοι αλλά στην ίδια ομάδα που λέγεται αεροπορική οικογένεια. Είναι απαραίτητο από την πλευρά τους οι χειριστές να δίνουν σωστές αναφορές στον χρόνο που προβλέπονται αφου το Athinai Information το μόνο που θέλει είναι να ξέρει που ήμαστε και τι ώρα υπολογίζουμε να φτάσουμε στον προορισμό μας για ένα και μόνο λόγο. Εάν κάτι πάει στραβά να εγείρει συναγερμό και να μπορέσει να κατευθύνει τις ομάδες διάσωσης ως προς την πιθανή θέση μας.
Κάποια στιγμή που είχα την ευκαιρία να βρεθώ στο ΚΕΠΑΘ και να συζητήσω με τα παιδιά του Athinai Information κατάλαβα πολύ καλά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν βρισκόμενοι μπροστά σε μια οθόνη που όμως δεν μπορεί να προσφέρει αναγνώριση radar προσπαθώντας να έχουν γνώση της VFR κυκλοφορίας όλης της Ελλάδας. Όμως μία παράκληση: Όταν ένα αεροσκάφος σας αναφέρει μια direct διαδρομή ή οποία δεν είναι δημοσιευμένο route μην επαναλαμβάνετε τη γνωστή φράση «ακολουθήστε VFR routes και altitudes» διότι μόλις πριν σας είπε ότι δεν θα κάνει αυτό αλλά κάτι άλλο. Πολλές οι περιπτώσεις που σας δίνουν πλήρη αναφορά κι εσείς τα επαναλαμβάνετε σαν κασετόφωνο. Από την άλλη όμως μην νομίζετε ότι δεν έχουμε επίγνωση του δύσκολου έργου σας και να είστε βέβαιοι ότι είναι πολλές οι φορές ειδικά σε απομακρυσμένες περιοχές που όταν δεν έχουμε επαφή η απουσία της φωνής σας είναι ιδιαίτερα αισθητή.
Τώρα για τα NOTAM που εκδίδουν πολλά αεροδρόμια για 12 ή και 24 ώρες ενημέρωσης για προσγείωση, τι να πει κανείς. Οι ιδιοκτήτες αεροσκαφών και ιδιαίτερα ελικοπτέρων έχουν στην κατοχή τους ένα τόσο ακριβό μέσο για να μπορούν να πάνε όπου θέλουν ανά πάσα στιγμή. Εάν είναι να το σχεδιάσουν δύο μέρες πριν τότε πάνε και με άλλο μέσο πολύ πιο οικονομικό. Εκτός εάν προτιμάτε περισσότερο τουρίστες με σακίδια. Δεν αναφέρομαι καν στις χρεώσεις και συγκεκριμένα του Handling της ολυμπιακής. Ποιο handling; Μας δουλεύετε; Πρέπει κάποια στιγμή να συνειδητοποιήσουμε ότι πλέον τα αεροδρόμια δεν ελέγχονται από την ολυμπιακή. Τη στιγμή που στο εξωτερικό δεν κλείνουν καθόλου για τη γενική αεροπορία, παρά μένουν ανοιχτά καθ’ όλο το εικοσιτετράωρο, εμείς έχουμε τριτοκοσμικές διαδικασίες. Και το περίεργο είναι ότι αυτό συμβαίνει σε αεροδρόμια «κοσμοπολίτικων» νησιών σε αντίθεση με απομακρυσμένα αεροδρόμια των οποίων οι υπάλληλοι είναι εξαιρετικά φιλόξενοι και εξυπηρετικοί.
Μάλλον όμως όλα ξεκινούν από τον παράγοντα άνθρωπο. Οι αερολιμενικοί μπορούν με την εξουσία τους να κάνουν τη διαφορά. Θα φέρω για παράδειγμα τον κο Μούρτο, αερολιμενάρχη του αεροδρομίου της Μυκόνου ή την κα Καμακάρη, Αερολιμενικό του αεροδρομίου της Σαντορίνης των οποίων η συνεργασία είναι ανεκτίμητη και τους ευχαριστούμε πολύ.
Και φτάσαμε στο θόρυβο. Αυτό αφορά αποκλειστικά εμάς τους χειριστές. Έχουμε τη μεγάλη χαρά να χειριζόμαστε αυτή την εκπληκτική ιπτάμενη μηχανή, το ελικόπτερο. Έχει όμως ένα μικρό η μεγαλύτερο πολλές φορές ελάττωμα. Το θόρυβο. Πάντα όταν απογειωνόμαστε ή προσγειωνόμαστε αλλά και κατά τη διάρκεια της πτήσης έχουμε στραμμένη την προσοχή μας σε εκατό χιλιάδες πράγματα που αφορούν κατά το πλείστον την ασφάλεια της πτήσεις. Πού είναι ο αέρας, πόσο είναι το βάρος μας, μήπως έχει καλώδια κοντά στο μέρος που θα προσγειωθούμε, μήπως σηκώσουμε σκόνη κτλ. Στις περισσότερες περιπτώσεις ξεχνάμε το πιο προφανές. Το θόρυβο. Ειδικά τώρα το καλοκαίρι που έχει ζέστη και τα παράθυρα είναι ανοικτά αλλά και ο κόσμος είναι στις παραλίες ας ήμαστε πιο προσεκτικοί. Ας αποφύγουμε από-προσγειώσεις κοντά σε σπίτια και ιδιαίτερα ώρες κοινής ησυχίας αλλά και ακόμα περισσότερο τις χαμηλές πτήσεις και μάλιστα κοντά στις παραλίες για εντυπωσιασμό. Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι εάν ένας από εμάς όταν βρίσκεται στα χειριστήρια ενός ελικοπτέρου κάνει ελιγμούς που προκαλούν ή από-προσγειώνεται σε μέρη ή ώρες που δεν προβλέπετε μακροπρόθεσμα δημιουργεί πρόβλημα σε όλους μας.
Είναι δεδομένο ότι τα παραπάνω αφορούν ιδιώτες αλλά και επαγγελματίες ακόμα περισσότερο αφού οι δεύτεροι είναι αυτοί που δίνουν και πρέπει να δίνουν το καλό παράδειγμα αεροπορικής υπευθυνότητας προς όλες τις κατευθύνσεις. Με λίγη καλή διάθεση και πάνω απ’ όλα ευγένεια όλα γίνονται.
Καλό καλοκαίρι.
[print_link]