SX-HFH

Archive Photo: Sotriopoulos Konstantinos

Ποιες είναι αγαπητοί και αγαπητές μου οι αρμοδιότητες και οι ευθύνες του Κυβερνήτη ενός ιπτάμενου μέσου; Η νομοθεσία, όποια νομοθεσία, για οποιοδήποτε αεροπορικό μέσο, σε όποιο σημείο του πλανήτη να ανατρέξετε, εκτός των άλλων περιγράφει περίπου τα εξής:

Ο Κυβερνήτης είναι υπεύθυνος:
1. για την ασφάλεια όλων των μελών του πληρώματος, των επιβατών και του φορτίου του αεροσκάφους κατά τη διάρκεια των πτητικών λειτουργιών του αεροσκάφους,
2. για την έναρξη, τη συνέχιση, τον τερματισμό ή την εκτροπή μιας πτήσης για λόγους ασφάλειας.

Κρατείστε σας παρακαλώ τα παραπάνω και τώρα θυμηθείτε πως αντιμετωπίζεται το θέμα των καυσίμων στο (VFR) αεροσκάφος. Σωστά!
Όπως ακριβώς περιγράφεται εδώ:

Ο Κυβερνήτης αρχίζει την πτήση μόνον εφόσον το ελικόπτερο φέρει επαρκή καύσιμα και λιπαντικά για να φθάσει στο αεροδρόμιο/χώρο λειτουργίας σκοπούμενης προσγείωσης και στη συνέχεια για να ίπταται επί τουλάχιστον 20 λεπτά με την ταχύτητα μέγιστης εμβέλειας.

Για τους φίλους της αεροπορίας που τυχόν δεν γνωρίζουν πρέπει να αναφέρω ότι σύμφωνα με το ICAO ANNEX 6 σε περίπτωση που το αεροσκάφος πρόκειται να προσγειωθεί με λιγότερα από αυτά τα 20 λεπτά καυσίμου ο Κυβερνήτης είναι υποχρεωμένος να δηλώσει κατάσταση κινδύνου. Με απλά λόγια αυτά τα 20 λεπτά καυσίμου πρέπει να παραμένουν στις δεξαμενές μετά την ολοκλήρωση της πτήσης ως τελικά εφεδρικά καύσιμα.

Τι θα λάβετε υπόψη σας όμως για τον υπολογισμό του απαιτούμενου καυσίμου;

Για τον υπολογισμό του απαιτούμενου καυσίμου, συμπεριλαμβανομένης της περίπτωσης απρόβλεπτων καταστάσεων, λαμβάνονται υπόψη τα κάτωθι:

1. η πρόγνωση των μετεωρολογικών συνθηκών
2. οι διαδρομές και οι κυκλοφοριακές καθυστερήσεις που προβλέπει ο έλεγχος εναέριας κυκλοφορίας (ATC)
3. οι διαδικασίες σε περίπτωση απώλειας πίεσης ή βλάβης κινητήρα εν πτήσει, αναλόγως και
4. οιαδήποτε άλλη κατάσταση που μπορεί να καθυστερήσει την προσγείωση του αεροσκάφους ή να αυξήσει την κατανάλωση καυσίμων και/ή λιπαντικού.

Σήμερα λοιπόν κατηγορείται αλλά και διασύρεται ένας καλός αεροπόρος επειδή διέκοψε την αποστολή του που ήταν ο εναέριος συντονισμός των αεροπορικών μέσων κατά την 23η Ιουλίου 2018, με σκοπό να μεταβεί με ασφάλεια για ανεφοδιασμό καυσίμων και να επιστρέψει στην περιοχή της πυρκαιάς. Δηλαδή ουσιαστικά κατηγορείται ως υπεύθυνος Κυβερνήτης διότι αποφάσισε για «τη συνέχιση, τον τερματισμό ή την εκτροπή μιας πτήσης για λόγους ασφαλείας». Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι για λόγους που δεν είναι της παρούσης, τα γειτνιάζοντα αεροδρόμια Βενιζέλου και Κοτρωνίου ΔΕΝ χρησιμοποιούνται για ανεφοδιασμό των ελικοπτέρων της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας.

Τί φαίνεται να έλαβε υπόψη του για τον υπολογισμό του απαιτούμενου καυσίμου ώστε να ξεκινήσει την πτήση επιστροφής από την περιοχή της Πεντέλης/Μάτι στο αεροδρόμιο ανεφοδιασμού;
Μα όσα προβλέπονται από την παραπάνω νομοθεσία και υπαγορεύονται από την κοινή λογική, ώστε να μπορεί να αντιμετωπίσει τις τυχόν απρόβλεπτες καταστάσεις μιας εξαιρετικά απρόβλεπτης ημέρας.

Δεν ήταν μήπως απρόβλεπτες και μεταβλητές οι μετεωρολογικές συνθήκες ανέμου, αναταράξεων και ορατότητας λόγω του καπνού σε όλη την Αττική; Πρέπει εκείνος να δικαιολογείται διότι τα TAF του Βενιζέλου στις 6 το πρωί και στις 12 το μεσημέρι (UTC), έδιναν ανέμους μόλις 12 και 15 κόμβων (παροδικά 25) αντίστοιχα και είναι ψέματα ότι το ίδιο αεροδρόμιο εκδίδει amended TAF μόλις 2 ώρες μετά για ριπές των 45, ενώ τα METAR τελικά αναφέρουν 48; Δεν ήταν απρόβλεπτη η αναφορά της Ελευσίνας ότι το αεροδρόμιο είναι κλειστό λόγω καιρού; Δηλαδή δεν έπρεπε ένα καλός Κυβερνήτης και σώφρων άνθρωπος μια τέτοια ημέρα να προβλέψει επιπλέον καύσιμο για τυχόν αναμονή και καθυστέρηση της προσγείωσης ή μετάβαση σε ένα (εγώ θα έλεγα σε δύο) εναλλακτικά αεροδρόμια;
Αλλά παρακαλώ παραβλέψετε ΟΛΑ τα παραπάνω. Όταν ένα αεροσκάφος προσγειώνεται με περίσσεια καυσίμων επειδή τίποτα από τα αναφερθέντα δεν χρειάστηκαν, ο τολμηρός Κυβερνήτης μας, που μετά τον ανεφοδιασμό στην Ελευσίνα ξανα-απογειώθηκε σε συνθήκες υψηλού ρίσκου για ελικόπτερο τέτοιου βάρους, πρέπει να καλείται σε απολογία; Δηλαδή αυτό συμβαίνει στις αεροπορικές εταιρείες και εν γένει στην αεροπορική κοινότητα όταν το αεροσκάφος δεν υφίσταται καθυστέρηση και δεν μεταβαίνει στο εναλλακτικό αεροδρόμιο;

Αγαπητοί, όσα πρωτόγνωρα είδα για την πτητική μου εμπειρία των 30 ετών ως Κυβερνήτης, και στην συνέχεια αποφάσισα και έκανα εκείνη την τραγική ημέρα στον αέρα, με κάνουν να μπορώ να αντικρίζω τον οποιοδήποτε καλόπιστο, αμφισβητία ή επιπόλαιο κατήγορο στα μάτια, όμως όχι τον κακόπιστο-και αυτό παραμένει δικό του πρόβλημα. Είμαι βέβαιος ότι το ίδιο νιώθει και ο συνάδελφος για τις αποφάσεις που πήρε σε σχέση με την υπολογισμό του καυσίμου και την διάρκεια παραμονής του πάνω από την περιοχή.

Δημήτρης Ροζής
Κυβερνήτης Super Puma Αεροπυρόσβεσης

image_pdf