Τρείς κανόνες πρέπει να ακολουθήσει ένας χειριστής για  να εκκινήσει με ασφάλεια τον εμβολοφόρο κινητήρα ενός ελικοπτέρου Robinson :

     1ον Να κλείσει την μαννέτα (throttle)

     2ον Να κλείσει την μανέττα

     3ον ΝΑ ΚΛΕΙΣΕΙ ΤΗΝ ΜΑΝΕΤΤΑ

     Όσο απλό κι αν φαίνεται αυτό, ούτε εύκολο  ούτε αυτονόητο είναι παρ ότι βρίσκεται γραμμένο στα manuals, στα check lists, και βεβαίως έχουμε βαρεθεί όλοι μας, σαν εκπαιδευόμενοι, να το ακούμε από τους κακόμοιρους τους εκπαιδευτές που μαλλιάζει η γλώσσα τους να το επαναλαμβάνουν κάθε φορά που ένας μαθητής κάθεται μπροστά στα χειριστήρια και είναι έτοιμος να εκκινήσει τον κινητήρα.

     Κάτι ο ενθουσιασμός της επερχόμενης πτήσης, κάτι η βιασύνη να απογειωθούμε το συντομότερο γιατί σχεδόν πάντα είμαστε αργοπορημένοι, κάτι η σιγουριά που αποκτούμε όσο περισσότερο πετάμε, ότι αυτό το preflight check list το έχουμε μάθει απ έξω και μπορούμε να το εκτελέσουμε απόλυτα και με τη σειρά του, χωρίς να κρατάμε στα χέρια μας το καρτελάκι, είτε και τα τρία μαζί, είναι σίγουρο ότι κάποια στιγμή θα οδηγήσουν στο μοιραίο λάθος : Engine overspeed

     Εκτός από το γεγονός ότι η πτήση, ασχέτως αν κάποιος την έχει κάνει αρκετές φορές, σχεδιάζεται και καταγράφεται πριν πλησιάσουμε το ελικόπτερο, είναι απολύτως βέβαιο ότι ο χειριστής-κυβερνήτης πρέπει να είναι, εκτός από προετοιμασμένος, ήρεμος, και να έχει χρόνο να εκτελέσει με θρησκευτική ευλάβεια τα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή, ώστε όταν καθίσει πίσω από τα χειριστήρια το μυαλό του να είναι τελείως καθαρό για το επόμενο βήμα, που είναι η εκτέλεση των απαραίτητων χειρισμών για να εκκινήσει με ασφάλεια τον κινητήρα, βήμα απαραίτητο για την αρχή μιας πτήσης, και βέβαια με το check list στα χέρια.

     Αν παρ όλα αυτά συμβεί, λόγω λάθος χειρισμού, engine overspeed απαραίτητη ενέργεια είναι το σβήσιμο του κινητήρα και η διενέργεια ελέγχου από το μηχανικό-συντηρητή του ελικοπτέρου που είναι ο μόνος υπεύθυνος να δώσει την έγκρισή του η όχι για συνέχιση της λειτουργίας του.         

     Όταν εκκινεί ο κινητήρας οι στροφές του RPM, με την μανέττα κλειστή, είναι μεταξύ 50%-60%.

     Στην περίπτωση που εκκινήσουμε τον κινητήρα με την μανέττα έστω και λίγο ανοικτή η ποσότητα καυσίμου που εισέρχεται στους κυλίνδρους είναι μεγαλύτερη και ο κινητήρας γυρίζει με περισσότερες στροφές αμέσως. Σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή του κινητήρα σαν engine overspeed θεωρείται λειτουργία του κινητήρα πάνω από τις 2800 στροφές/λεπτό, έστω και στιγμιαία.

     Ανάλογα με το ποσοστό των στροφών που ξεπέρασε ο κινητήρας τις 2800 στροφές/λεπτό πρέπει να γίνει σειρά ελέγχων, πριν επιτραπεί η λειτουργία του πάλι.

     Και βέβαια ανάλογο θα είναι και το κόστος ελέγχου και επισκευής του κινητήρα.

     Επιβάλλεται σε κάθε περίπτωση η αναφορά του συμβάντος στον μηχανικό-συντηρητή του ελικοπτέρου, για την διενέργεια των απαιτούμενων ελέγχων.

     Η ασφάλεια πάνω απ όλα.

 

    Πέτρος Μπούμης

     Παθών

 

[print_link]
image_pdf