Κατεβάστε εδω το επισημο έγγραφο-σύσταση του ΕΟΔΑΣΑΑΜ: ΣΥΣΤΑΣΗ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ HARSIA/ Α 539 (138 downloads )
27.09.24: Άμεση από κοινού απάντηση με Υπόμνημα των Αεροπορικών Eταιρειών προς ΑΠΑ και YΠΑ κατά της Σύστασης Ασφαλείας.
Ανέκδοτο της Δεκαετίας ή Κρυφή Ατζέντα;
Η ιδέα ότι μια χώρα με τις γεωγραφικές ιδιαιτερότητες της Ελλάδας θα μπορούσε να λειτουργήσει χωρίς αερομεταφορές ελικοπτέρων δημιουργεί κωμικές αντιδράσεις.
Πολλοί σχολίασαν ότι η σύσταση είναι εκτός πραγματικότητας και παράλογη, άλλοι το αντιμετώπισαν με χιούμορ, χαρακτηρίζοντάς το πρόωρο πρωταπριλιάτικο αστείο. Κάποιοι άλλοι πιστεύουν ότι μπορεί να μην αποτελεί απλώς ένα ατόπημα αλλά ενδεχομένως να υποκρύπτονται συμφέροντα που δεν είναι άμεσα εμφανή.
Ωστόσο, η κατάσταση είναι πολύ πιο σοβαρή από ό,τι φαίνεται, και ίσως έχει φτάσει η στιγμή να λογοδοτήσουν εκείνοι που συστηματικά υπονομεύουν τη Γενική Αεροπορία στην Ελλάδα. Ποιοι είναι αυτοί που δρουν από το παρασκήνιο και επιδιώκουν να σταματήσουν πάνω από 7.000 πτήσεις ελικοπτέρων με πάνω από 18000 επιβάτες την καλοκαιρινή περίοδο, αλλά και εκατοντάδες εκατομμύρια σε παράλληλες δραστηριότητες στους προορισμούς τους, με σοβαρό αντίκτυπο στον τουρισμό, και ιδιαίτερα στον υψηλού επιπέδου τουρισμό, που αποτελεί κρίσιμο τμήμα της ελληνικής τουριστικής βιομηχανίας;
Τα προβλήματα δεν λύνονται με διπλωματία και ευγένειες, ειδικά όταν έχουμε να κάνουμε με παγιωμένες νοοτροπίες και πρακτικές που παραμένουν ανεπηρέαστες από τις συνέπειες. Δεν είναι δυνατόν να επιτευχθεί ουσιαστική αλλαγή, όταν η προσέγγιση περιορίζεται στο να χαϊδεύουμε τα αυτιά αυτών που έχουν συμφέρον από τη διατήρηση της τρέχουσας κατάστασης ώστε να εξυπηρετούν προσωπικά ή πολιτικά συμφέροντα, κάνοντας ό,τι τους βολεύει ή ό,τι τους υποδεικνύεται από τρίτους. Είναι επιτακτική ανάγκη οι αεροπορικές εταιρείες να αναλάβουν δράση και να αντιδράσουν νομικά, καθώς είναι οι πρώτες που πλήττονται άμεσα από αυτές τις επιπολαιότητες. Οι επιχειρήσεις τους, τα οικονομικά τους συμφέροντα, η ομαλή αλλά και ασφαλής λειτουργία τους βρίσκονται σε κίνδυνο.
Περί της τεκμηρίωσης του κειμένου της σύστασης
Το κείμενο της σύστασης στερείται τεκμηρίωσης και μέσα από παραφράσεις και σκόπιμες παρερμηνείες κανονισμών, είναι εμφανής η προσπάθεια να προκληθεί σύγχυση.
Καταρχάς, ο όρος «εξουσιοδοτημένο σημείο» δεν υφίσταται στην αεροπορική νομοθεσία ή στους κανονισμούς.
Στο κείμενο αναφέρεται ότι «Ένα ελικόπτερο μπορεί να προσγειωθεί οπουδήποτε αλλά αυτό είναι για κατάσταση ανάγκης, ή για μια πτήση ειδικού σκοπού, όπου προέχει η ασφάλεια των επιβαινόντων, του πληρώματος αλλά και των περιοίκων στους χώρους προσγείωσης…». Παραποίηση του όρου «Πεδίο Προσγείωσης» (**) και της παρ 1 ε) του Άρθρου ΠΔ 19/2009 – ΦΕΚ 35/Α’/3.3.2009 (*), που αφορά στις διαδικασίες που ο πιλότος πρέπει να λάβει υπόψη κατά την προσγείωση σε Πεδίο Προσγείωσης ελικοπτέρων.
Η παραπάνω πρόταση δεν συνιστά τεκμηρίωση, αλλά εκφράζει την προσωπική άποψη του συντάκτη, ο οποίος χρησιμοποιεί ορισμούς και προτάσεις αποσπασματικά από διαφορετικές παραγράφους της νομοθεσίας. Εννοείται ότι ένα ελικόπτερο μπορεί να προσγειωθεί οπουδήποτε σε κατάσταση ανάγκης και φυσικά προέχει η ασφάλεια των επιβαινόντων, του πληρώματος κτλ. Το «αλλά αυτό είναι για κατάσταση ανάγκης» μπήκε αυθαίρετα από τον συντάκτη του κείμενου και παραφράζει εσκεμμένα τη σχετική νομοθεσία.
Στη συνέχεια αναφέρεται ότι «Επαναλαμβανόμενες πτήσεις σε πεδία πιθανόν εμπορικές είναι εκτός Νομοθεσίας (ΠΔ 19/2009) που αναφέρεται σε πτήσεις προσωρινές ή έκτακτες.» Αυτή η δήλωση είναι επίσης παραποιημένη καθώς εσκεμενα και πάλι αφαιρεί τις σημαντικότερες τελευταίες λέξεις της πρότασης: «…ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΜΗ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ». Είναι σαφές στο ΠΔ 19/2009 – ΦΕΚ 35/Α’/3.3.2009 – Αρθρο 2 παρ 9, ότι «Πεδίο προσγείωσης ελικοπτέρων: περιοχή προσγείωσης και απογείωσης ελικοπτέρων, που χρησιμοποιείται προσωρινά ή εκτάκτως ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΞΥΠΗΡΕΤΗΣΗ ΜΗ ΤΑΚΤΙΚΩΝ ΠΤΗΣΕΩΝ». Όσον αφορά στις τακτικές πτήσεις που υπονοεί, το air taxi ΔΕΝ αποτελεί τακτικη πτήση, scheduled flight (***) αλλά ναυλωμένη πτήση.
Τακτική πτήση (Scheduled flight) ειναι μια πτήση που αποτελεί μέρος μιας σειράς πτήσεων που εκτελούνται από αεροσκάφη για τη μεταφορά επιβατών, φορτίου ή αλληλογραφίας, σύμφωνα με δημοσιευμένο χρονοδιάγραμμα. Αυτές οι πτήσεις πραγματοποιούνται σε τακτική βάση και είναι διαθέσιμες για δημόσια κράτηση. Διαφέρουν από τις μη προγραμματισμένες ή ναυλωμένες πτήσεις, οι οποίες δεν ακολουθούν συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Παρακάτω «…ελικόπτερα ανεφοδιάζονται με καύσιμα από μη πιστοποιημένους χώρους ανεφοδιασμού καθώς επίσης σταθμεύουν εκεί χωρίς να υπάρχουν θέσεις στάθμευσης». Δεν έχει καμία βάση και καμία τεκμηρίωση. Ειδικότερα δε το ότι «…σταθμεύουν εκεί χωρίς να υπάρχουν θέσεις στάθμευσης» είναι τουλάχιστον αστείο και το αφήνουμε ασχολίαστο καθότι είναι σαφές ότι συντάκτης δεν έχει καμία επαφή με το Helicopter Operation.
Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΣ (ΕΕ) αριθ. 965/2012 ΒΕΒΑΙΩΣ και τηρείται πιστά από όλες τις αεροπορικές εταιρείες οι οποίες ελέγχονται αδιαλείπτως και ενδελεχώς από τους επιθεωρητές της ΑΠΑ (Αρχή Πολιτικής Προστασίας) για όλες τις διαδικασίες.
Ο ΚΑΝΟΝΙΣΜΌΣ (ΕΕ) αριθ. 139/2014 αφορά στα αεροδρόμια και ΒΕΒΑΙΩΣ τηρείται πίστα από ΟΛΟΥΣ τους εμπλεκόμενους.
Το Άρθρο 32 παρ. 2 του Ν. 5014/2023 που επικαλείται η σύσταση αναφέρει: Ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. μπορεί επίσης να εκδίδει συστάσεις, βάσει μελετών ή αναλύσεων σειράς διερευνήσεων ή άλλων δραστηριοτήτων που ανατίθενται στον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. και δύνανται να επεκτείνονται στη συλλογή και την ανάλυση πληροφοριών σχετικών με την ασφάλεια πτήσεων, ιδίως για σκοπούς πρόληψης ατυχημάτων, εφόσον οι δραστηριότητες αυτές δεν θίγουν την ανεξαρτησία του και δεν συνεπάγονται ευθύνη σε θέματα κανονιστικά, διοικητικά ή τυποποίησης.
Βάσει ποιας μελέτης ή ανάλυσης σειράς διερευνήσεων η άλλων δραστηριοτήτων κατέληξε ο ΕΟΔΑΣΑΑΜ στην έκδοση της σύστασης; Ποιες πληροφορίες αναλύθηκαν; Οι κόντρες των ξενοδόχων ή τα τοπικά μικροσυμφέροντα στη Σαντορίνη;
Υπάρχουν πληροφορίες ότι το κείμενο της σύστασης όχι μόνο δεν προήλθε από μελέτη ή ανάλυση αλλά ούτε καν παρουσιάστηκε στο συμβούλιο του ΕΟΔΑΣΑΑΜ. Αληθεύει;
To Άρθρο 32 παρ. 1 του Ν. 5014/2023 αναφέρει: Σε κάθε στάδιο της διερεύνησης ασφάλειας, ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. με χρονολογημένη διαβιβαστική επιστολή, μετά από κατάλληλη διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη, συστήνει στις ενδιαφερόμενες αρχές, συμπεριλαμβανομένων όσων εδρεύουν σε άλλα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή τρίτες χώρες, κάθε προληπτικό μέτρο που κρίνει αναγκαίο να ληφθεί αμέσως για την ενίσχυση της αεροπορικής ασφάλειας. Το περιεχόμενο μιας σύστασης ασφάλειας πρέπει να συνδέεται με τα αίτια του συγκεκριμένου ατυχήματος ή συμβάντος.
Έγινε κατάλληλη διαβούλευση με τα ενδιαφερόμενα μέρη όπως απαιτείται; Ποιο είναι το συγκεκριμένο ατύχημα ή συμβάν που συνδέεται με τη σύσταση ασφαλείας;
Καταλήγοντας
Πιθανότατα το κείμενο, με την προσπάθεια τεκμηρίωσης μέσω ανύπαρκτων νομοθεσιών, υποκρύπτει άτομα που επιδιώκουν να υπονομεύσουν κάτι πολύ μεγαλύτερο από μερικές αεροπορικές εταιρείες ή τον τουρισμό μας. Μήπως στοχεύουν ακόμη και στη συνολική εικόνα της χώρας μας ως υψηλό τουριστικό προορισμό;
Βέβαια, υπάρχει και η άλλη “γραφειοκρατική” εκδοχή, που προκύπτει από την ευθυνοφοβία των υπηρεσιών, ειδικά μετά τα ατυχήματα με τα τρένα. Αυτή λέει: πετάμε ένα άσχετο κείμενο, ώστε αν συμβεί κάτι, να είμαστε καλυμμένοι—”εμείς τα λέγαμε”.
– – – – – – – – – – – –
* Άρθρο 14, παράγραφος 1, ε) ΠΔ 19/2009 – ΦΕΚ 35/Α’/3.3.2009: πρόνοια για την προστασία στο έδαφος της ζωής, των περιουσιών και της ανθρώπινης δραστηριότητας εν γένει. Κατά τη φάση της προσέγγισης και αναχώρησης, της προσγείωσης και της απογείωσης ή των ελιγμών που σχετίζονται με τα προαναφερθέντα, το ελικόπτερο θα κινείται σε απόσταση ασφαλείας από ανθρώπους, από ζώα, από κτίρια ή οχήματα.
** Πεδίο προσγείωσης ελικοπτέρων: περιοχή προσγείωσης και απογείωσης ελικοπτέρων, που χρησιμοποιείται προσωρινά ή εκτάκτως για την εξυπηρέτηση μη τακτικών πτήσεων. (ΠΔ 19/2009 – ΦΕΚ 35/Α’/3.3.2009 – Αρθρο 2 παρ 9)
*** Scheduled flight: A flight that is part of a series of flights performed by aircraft for the transport of passengers, cargo, or mail, according to a published timetable. These flights operate on a regular basis and are available for public booking. They differ from non-scheduled or charter flights, which do not follow a set timetable and are often arranged for specific groups or purposes .
ICAO – Scheduled services (revenue): Flights scheduled and performed for remuneration according to a published timetable, or so regular or frequent as to constitute a recognizably systematic series, which are open to direct booking by members of the public; and extra section flights occasioned by overflow traffic from scheduled flights. ( I – Commercial air carriers )