Για πολλούς επίδοξους πιλότους, η σκέψη να πετάξουν μόνοι τους μπορεί να είναι συναρπαστική αλλά ταυτόχρονα και αποθαρρυντική. Η προοπτική του εκπαιδευόμενου πιλότου να αναλάβει τον έλεγχο του αεροσκάφους μόνος του, χωρίς την παρουσία εκπαιδευτή, αποτελεί αναμφισβήτητα ορόσημο στην αεροπορική του καριέρα, ένα σημαντικό βήμα για την επίδειξη της ικανότητάς του στο ασφαλή χειρισμό του αεροσκάφους.

Προτού επιτραπεί στους εκπαιδευόμενους να πετάξουν μόνοι τους, πρέπει να ολοκληρώσουν εκτεταμένη εκπαίδευση τόσο στο έδαφος όσο και στον αέρα. Πρέπει να είναι σε θέση να επιδείξουν επαρκή ικανότητα στο χειρισμό του αεροσκάφους, στις διαδικασίες απογείωσης και προσγείωσης, στις επικοινωνίες, στην αξιολόγηση των καιρικών συνθηκών, στην αεροναυτιλία, στις διαδικασίες ανάγκης και πάνω απ’ όλα στη λήψη αποφάσεων.

Μόλις οι εκπαιδευόμενοι πιλότοι είναι έτοιμοι, θα τους δοθεί το πράσινο φως να εκτελέσουν την πολυπόθητη πτήση σόλο. Μια συναρπαστική και αξέχαστη εμπειρία καθώς ο εκπαιδευόμενος καλείται να αναλάβει την πλήρη ευθύνη για το χειρισμό του αεροσκάφους. Πρέπει να παραμείνει συγκεντρωμένος, σε εγρήγορση, παίρνοντας γρήγορες αποφάσεις με αυτοπεποίθηση.

Είναι εξαιρετικά σημαντικό να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια μιας πτήσης σόλο, ΚΑΝΕΝΑΣ ΑΛΛΟΣ εκτός από το εκπαιδευόμενο πιλότο δεν επιτρέπεται να επιβιβαστεί στο αεροσκάφος, μιας και ο κύριος στόχος της πτήσης σόλο είναι να αποκτήσει την εμπειρία και την αυτοπεποίθηση για να πετάξει μόνος το αεροσκάφος. Η σημασία αυτής της πτήσης δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να υποβαθμιστεί!

Πτήση Solo δεν είναι κάθε πτήση που στο αεροσκάφος βρίσκεται μονο ο πιλότος. Για να χαρακτηριστεί Solo θα πρέπει να επιβαίνει μόνο ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΣ πιλότος, που δεν έχει πάρει ακόμα πτυχίο δηλαδή.

Η καθυστέρηση μιας πτήσης σόλο κατά τη διαδικασία του εκπαιδευτικού προγράμματος δεν είναι ασυνήθιστη, καθώς η ασφάλεια αποτελεί κορυφαία προτεραιότητα στον αεροπορικό χώρο και σίγουρα ο χρόνος που χρειάζεται ο εκπαιδευόμενος για να προετοιμαστεί διαφέρει από τον ένα στον άλλο. Η παράλειψη της πτήσης σόλο από τη διαδικασία εκπαίδευσης (εκτός από παράνομη και ανήθικη), θα μπορούσε να οδηγήσει σε κινδύνους για την ασφάλεια τόσο του αυριανού πιλότου όσο και για τους επιβάτες που θα πετάξουν μαζί του στο μέλλον. Χωρίς την εμπειρία που αποκτήθηκε από την πτήση σόλο, ένας πιλότος μπορεί να μην είναι επαρκώς προετοιμασμένος για να χειριστεί δύσκολες ή έκτακτες καταστάσεις που μπορεί να προκύψουν κατά τη πτήση.

Εάν o εκπαιδευόμενος πιλότος δεν είναι έτοιμος να πραγματοποιήσει την πτήση σόλο, είναι συνήθως επειδή δεν έχει ακόμη αποδείξει το απαραίτητο επίπεδο θεωρητικής κατάρτισης αλλα και δεξιότητας για τον ασφαλή χειρισμό του αεροσκάφους. Σε τέτοιες περιπτώσεις, ο εκπαιδευτής πρέπει να απαιτήσει από τον εκπαιδευόμενο περαιτέρω εκπαίδευση, πρακτική εξάσκηση ή επανεξέταση ορισμένων τομέων της πτητικής εκπαίδευσης.

Είναι μεγάλη στιγμή για τον εκπαιδευόμενο να απογειωθεί μόνος του για πρώτη φορά και να αναφέρει στον αέρα τη λέξη SOLO μετά το registration κατα τη διάρκεια της πτήσης του. Ειναι η πρώτη πτήση που θα υπογράψει στο logbook του ως PIC (Pilot In Command). Μεγάλη στιγμή για τον ιδιο, για τον εκπαιδευτή του, τη σχολή του καθώς και για όλη την αεροπορική κοινότητα. Όσοι πετούν στην περιοχή πρέπει να τον ενθαρρύνουν και να του παραχωρήσουν προταιρεότητα. Να χαρούν μαζί του. Όταν προσγειωθεί να τρέξουν να τον συγχαρούν. Να τον καλωσορίσουν στην μεγάλη αεροπορική οικογένεια με το παραδοσιακό συνήθως κατάβρεγμα ή σκίσιμο της μπλούζας. Είναι η στιγμή που θα λάβει «τα φτερά του» που ΜΟΝΟ έτσι απονέμονται και μόνο όποιος έτσι τα έχει αποκτήσει δικαιούται να τα φοράει! Το πρώτο σόλο είναι ίσως η μόνη πτήση που δεν μπορεί να επαναληφθεί αλλά ούτε να συγκριθεί και μένει για πάντα αποτυπωμένη στη μνήμη κάθε πιλότου.