Αναβαθμίζεται η TMA Αθηνών με γνώμωνα πάντα την ασφάλεια των πτήσεων αλλά και την διευκόλυνση της εναέριας κυκλοφορίας.

Εδω το pdf με τις αλλαγές: [download id=”15827″]

Οι αλλαγές που θα ισχύσουν από 16 Ιουνίου 2022, είναι τεράστιες αλλά και σε βάθος. Ας δούμε αρχικά τις αλλαγές στα σημεία αναφοράς (VFR Waypoints):

  1. Μετονομασία του AVLON, πρώην ABLON σε ABLONAS, έτσι ώστε να υπάρχει μόνιμη  σύγχυση με την πόλη του Αυλώνα 5NM βορειότερα.
  2. Μετονομασία του ILIOU σε ILIOUP έτσι ώστε να μην το μπερδεύουμε με το παλιό ILIOU που καταργήθηκε με το κλείσιμο του αεροδρομίου του Ελληνικού, μιας και πλέον δεν είχε καμία χρησιμότητα. Κάποιος το ανέσυρε κατά λάθος πριν κάνα δυο χρόνια ίσως χωρίς να σκεφτεί το λόγο που καταργήθηκε ή ίσως ήθελε να παρουσιάσει έργο. Μπορεί βέβαια να το ανέσυρε από καμία παλιά στοίβα χαρτιών και απλά δεν πρόσεξε την ημερομηνία. Λάθη γίνονται.
  3. Μετονομασία του TINOS με το τουριστικό NISSOS TINOS. Εξαιρετική ιδέα!!!
    Το ότι τα VFR points ΔΕΝ πρέπει να περιέχουν πάνω από μια λέξη και κατά προτίμηση να μην υπερβαίνουν τα 5 γράμματα για να μπορούν να περνάνε στα συστήματα πλοήγησης δεν άγγιξε ΠΟΤΕ κανέναν. ΠΟΤΕ όμως. Πλήρως αναλφάβητοι σε σύγχρονα συστήματα αεροναυτιλίας, και όταν λέω σύγχρονα, εννοώ μετά το 2000 γιατί αν πούμε για το 2022 θα νομίζουν ότι μιλάμε κινέζικα…
    Ίσως  ο υπεύθυνος ούτε έχει δει καμπίνα αεροσκάφους από κοντά ούτε σκοπεύει να το κάνει η να ρωτήσει έστω από περιέργεια να μάθει τι είναι το GPS. Δεν είναι αυτή η δουλειά του! Δεν τον ενημέρωσε κανένας. Δεν φταίει αυτός.
  4. Στην ίδια λογική το POROS μετονομάζεται σε EAST POROS έτσι ώστε να ξέρουμε ότι το σημείο είναι ανατολικά του Πόρου.
  5. Επίσης μεγάλη αναβάθμιση προς τέρψιν των τουριστών η μετονομασία του DAVROS σε EPIDAVROS. Να βάλουμε και μια πινελιά πολιτισμού.
  6. Το γνωστό KEPIR μετονομάζεται σε KAFIREAS που είναι και πιο εύηχο.
  7. Μεγάλη χαρά πήραμε για την μετονομασία του σημείου LOFOS ανατολικά του Ελευθέριος Βενιζέλος σε LOFISKOS. Επιτέλους κάποιος παρατήρησε μετά από τόσα χρόνια ότι δεν υπάρχει λόφος στο σημείο παρά μόνο ένας μικρός λοφίσκος που πάντα μπέρδευε τα πληρώματα. 
  8. Εξαιρετική ιδέα το σημείο PARALIA ASTERIA. Δεν έχουμε ακόμα καταλάβει τ’ είν’ τούτ αλλά αναμφισβήτητα ακουγεται ωραίο.(Μήπως πρόκειται για έμμεση διαφήμιση του γνωστού νυχτερινού κέντρου; Μήπως ο τόνος είναι στο γιώτα; Μπερδεύτηκα). Το σκέλος HELLINIKON – PARALIA ASTERIA – KAVOURI – FLEVES είναι απόσταση κάτι παραπάνω από 5 NM και έχει 4 MANDATORY σημεία αναφοράς. Δηλαδή μια αναφορά θέσης κάθε λεπτό… Γατάκια, για να σας δω τώρα που το παίζετε γρήγοροι στις αναφορές! (1.12 In order to reduce frequency workload by unnecessary retransmissions, all acft following VFR routes (or when cleared to proceed direct between significant points on the VFR-routes network) should report at all compulsory reporting points (refer to chart) and include in their reports the following elements without exception…) To in order to reduce frequency workload ειναι όλα τα λεφτα!
  9. Για όσους δεν ξέρουν ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν ραδιοβοηθήματα ως σημεία αναφοράς επισημαίνεται ρητώς ότι το EGN είναι VFR point με την ονομασία EGN όπως και το KEA είναι VFR point με την ονομασία ΚΕΑ αλλά το KOR είναι KORINTHOS για ευνόητους λόγους. Αν δεν ξέρετε το λόγο κακώς πετάτε.
  10. Δυο νέα σημεία holding KIATO και SERIFOS (δηλαδή AKORO) αυστηρά στα 6500’ και 4000’ αντίστοιχα για αναμονή άδειας διέλευσης στην Τερματική Αθηνών.

To σημείο ZOFRI γνωστό σε όλους, χρησιμοποιείται από όλους όμως ποτέ δεν θα το δείτε γραμμένο σε χάρτη εδω και 14 χρόνια από όταν εξαφανίστηκε ξαφνικά. Αλήθεια, γιατί δεν το βάζετε αφού όλοι το χρησιμοποιούν; Πιλότοι και Ελεγκτές. Ίσως γιατι αυτός που αποφασίζει δεν έχει καμία επαφή με τον αεροπορικό χώρο αλλά ούτε και διαθεση ή θέληση να μάθει.

Αφήνω για το τελος την ομορφιά. Νέα διαδρομή! Διαδρομή που είναι για πιλότους με μεγάλα… φτερά καρφιτσωμένα στο πουκάμισο. Καιρός να δούμε ποιος μπορεί και ποιος όχι. STAVROS – MARMARA – NEA MAKRI – MEGALO. Ύψος 3500’ από STAVROS – MARMARA και μάλιστα ΕΩΣ 3500’. Κορφή Πεντέλης 3634’. Όχι όχι. Δεν θα είναι απαραίτητο να περάσετε από την κορυφή. Λίγο πιο δεξιά, ένα κλικ. Εκεί το terrain είναι λίγο πιο χαμηλά. Πιθανό να έχετε και clearance 500’ και εάν το ραδιουψόμετρο διαμαρτυρηθεί υπάρχει και το mute. Τα radar εκεί άλλωστε, αποτελούν ιδιαίτερο αξιοθέατο για τους επιβάτες. Προσοχή όχι για αεροπλάνα. Μόνο ελικόπτερα που μπορούν να πάρουν γρήγορα ύψος, να περάσουν την κορυφή και να μπουν σε αυταπεριστροφή για να προλάβουν να κατέβουν μέχρι τα MARMARA και να είναι στα 1000’ στο NEA MAKRI. Όχι όχι, δεν υπάρχει κανένα πρόβλημα για το χειμώνα που έχει πάντα σύννεφο ούτε για τους επιβάτες με τις αναταράξεις στην περιοχή. Το ότι δεν υπάρχει κάτι ανάλογο στον πλανήτη, αποτελεί από μόνο του λόγο για να πρωτοτυπήσουμε… και πάλι. Ευκολάκι μετά για το MEGALO. Δηλαδή το γνωστό MEGANISI που αναφέρουμε από… πάντα και όλοι ξέρουν για τι μιλάμε. Βέβαια το σημείο έχει μετακινηθεί στο κέντρο του νησιού με κορυφή… 1276’. Αφού περάσατε όμως την Πεντέλη αυτό είναι παιδικό.

Για να σοβαρέψουμε τώρα, εάν βάλουμε το route σε πρόγραμμα αεροναυτιλίας δεν μας επιτρέπει σχεδιασμό σκέλους σε λιγότερο από 4100’.
Είναι γεγονός, ότι το συγκεκριμένο route με αλλαγη ύψους και παράλειψης του MARMARA θα βοηθήσει πάρα πολύ τα ελικόπτερα.

Όσον αφορά τις μετονομασίες ειλικρινά δεν καταλαβαίνουμε τη σκοπιμότητα. (Όπως δεν καταλαβαίνουμε το SARAKINI, 1 NM δίπλα στο SARAKINIKO επειδή δεν συνεννοούνται οι ΤΜΑ Τανάγρας και Σκύρου ή το ELLINIKO της ΤΜΑ Ανδραβίδας ομόηχο με το HELLINIKON της ΤΜΑ Αθηνών. Η ίδια προχειρότητα αλλά για μια άλλη συζήτηση).

Συγχωρέστε το σαρκασμό μου αλλά είναι στην προσπάθεια μου να μην χρησιμοποιήσω εκφράσεις που δεν θα τιμήσουν τη Γενική Αεροπορία που υπηρετώ με πολύ αγάπη. Είναι μεγάλη απογοήτευση να βλέπει κανείς την υποβάθμιση της Ελληνικής Γενικής Αεροπορίας σε όλα τα επίπεδα. Ακόμα και τα πιο απλά πράγματα ανάγονται σε πυρηνική φυσική.

Σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες, και όχι μόνο, οι αρμόδιες υπηρεσίες έρχονται σε επαφή πολύ συχνά με τους εμπλεκόμενους, δηλαδή αεροπορικές εταιρείες, σχολές, ιδιώτες πιλότους, για τους οποίους άλλωστε γίνονται όλα, ώστε να πουν τις απόψεις τους και να βρεθούν οι καλύτερες λύσεις για τη διευκόλυνση της εναέριας κυκλοφορίας. Ακούν πάνω από όλα δηλαδή, αυτούς που καλούνται να βοηθήσουν. Εχουν στελέχη ή έστω συμβούλους με εμπειρία σε πτήσεις VFR οι οποίες έχουν πολλές ιδιαιτερότητες και καμία απολύτως σχέση με τις πτήσεις και διαδικασίες των αερογραμμών. Κάνουν εισηγήσεις αλλά και δοκιμές. Σε εμάς, συμπερασματική υπόθεση κάνω, κάποιος παίρνει ένα χάρακα τραβάει δυο γραμμές επειδή έτσι του ήρθε ή έτσι του είπε κάποιος φίλος, βάζει ότι όνομα θέλει χωρίς να γνωρίζει ότι υπάρχουν γενικές αρχές τεχνικού χαρακτήρα (άγνωστο το αρχείο AIXM, Aeronautical Information Exchange Model) και έφυγε στο AIP. Στο Aeronautical Information Publication. Το Αεροπορικό Ευαγγέλιο δηλαδή που περιγράφει αναλυτικά όλες τις αεροναυτικές διαδικασίες και κανονισμούς μιας χώρας.

Φέρνω συχνά ως παράδειγμα τη γείτονά μας Ιταλία, που πριν από 12-13 χρόνια είχε τα ίδια κωλύματα και αστοχίες με εμάς. Κατάφερε μέσα σε αυτά τα χρόνια να αποβάλει όλες τις αγκυλώσεις και να γίνει εξαιρετικά φιλόξενη αεροπορικά με τεράστια εξέλιξη στο χώρο της Γενικής Αεροπορίας. Εμείς; Γιατί δεν μπορούμε; Τι φταίει; Ποιος φταίει;

Θέλει πολύ παραπάνω σοβαρότητα και προσπάθεια. Θα βάλω τελεία εδώ. Τα συμπεράσματα δικά σας.

image_pdf