Όχι δεν πρόκειται περί λάθους στον τίτλο! Σωστά διαβάσατε, κίνημα «Δεν Μιλάω», γιατί δεν με πληρώνουν επί το ορθότερο. Αναφερόμαστε στο νέο κίνημα, μειοψηφίας ευτυχώς, Ελεγκτών Εναερίου Κυκλοφορίας της Πολεμικής Αεροπορίας που αρνούνται να παρέχουν πληροφορίες πτήσεων σε Πολιτικά Αεροσκάφη.

Πολύ χαρακτηριστικό και ακραίο παράδειγμα το αεροδρόμιο της Ανδραβίδας. Εκεί επί σειρά ετών και ειδικά όταν αρχίζει η καλοκαιρινή περίοδος, τα πληρώματα των Πολιτικών Αεροσκαφών, γνωρίζουν οτι θα αντιμετωπίσουν ένα άνευ προηγουμένου καψόνι χωρίς καμμία αιτία με μοναδικό σκοπό να αποθαρρύνονται οι πτήσεις στην περιοχή. Να θυμίσουμε το απίστευτο NOTAM B0677/18VFR που απαγόρευε τις πτήσεις στην τερματική περιοχή της Ανδραβίδας το καλοκαίρι του 2018 και ευτυχώς απεσύρθη άμεσα με παρέμβαση του Αρχηγού της ΠΑ. Περιστατικά και αναφορές εκθέτουν την χώρα αφού Ευρωπαίοι κυβερνήτες μεγάλων αεροπορικών εταιρειών καταγγέλουν αδικαιολόγητες καθυστερήσεις άνευ λόγου, μεταφραζόμενες σε χιλιάδες ευρώ. Οι Ελληνες πιλότοι επίσης καταγγέλουν εξωπραγματικές διαδρομές (VFR routes) που σχεδιάστηκαν αποκλειστικά και μόνο για την ταλαιπωρία και την αποθάρρυνση διελεύσεων. Απαράδεκτες συμπεριφορές, παράβαση κανόνων πτήσεως και σχεδίασης διαδρομών καταγγέλονται από πεπειραμένους πιλότους. Απαγόρευση προσεγγίσεων για χρήση ραδιοβοηθημάτων με τους ελεγκτές να επικαλούνται ψευδώς αυξημένη κυκλοφορία. Εκνευρισμός και απαράδεκτες στιχομυθίες δημιουργούν κακή ψυχολογία και ένταση στα ιπτάμενα πληρώματα που αρκετές φορές καταλήγουν σε αναφορές, δημιουργώντας προϋποθέσεις ατυχήματος.

Γιατί όμως συμβαίνει αυτό; Είναι απλό. Οι ελεγκτές που έχουν πτυχίο Πολιτικής Αεροπορίας μπορούν να εκτελούν διαδικασίες εναερίου κυκλοφορίας και να παρέχουν πληροφορίες πτήσεων σε Πολιτικά Αεροσκάφη. Η άρνηση της ηγεσίας να λαμβάνουν οι ελεγκτές επίδομα eurocontrol δημιούργησε αντιδράσεις που κατέληξαν σε αυτό το πρωτοφανές είδος λευκής απεργίας.

Ποιες είναι όμως οι επιπτώσεις απο την αυθαίρετη, παράνομη αλλά και επικίνδυνη συμπεριφορά αυτής της μειοψηφίας;

Σήμερα στην Ελλάδα εκπαιδεύονται περίπου 1100 μαθητές χειριστές αεροσκαφών στην πλειοψηφία απο ξένες χώρες. Η Ελλάδα έχει αποκτήσει πολύ καλό όνομα στην παγκόσμια αγορά λόγω καιρού, πεπειραμένων εκπαιδευτών, άψογων σχολών, Ελληνικής φιλοξενίας κλπ.
Η χώρα μας λοιπόν βρήκε έναν τρόπο να δημιουργήσει εισροή συναλλάγματος σε μία δύσκολη οικονομική συγκυρία αλλά και θέσεις εργασίας. Ο ετήσιος τζίρος υπολογίζεται σε 110.000.000€. Πόλεις όπως τα Μέγαρα και η Καβάλα ζωντάνεψαν με επιχειρήσεις εστίασης και διαμονής να έχουν εισοδήματα που ποτέ δεν είχαν φανταστεί. Το κράτος έχει επίσης έσοδα απο ΦΠΑ κλπ ενώ δημιουργούνται συνεχώς νέες θέσεις εργασίας.
Και ενώ αυτά συμβαίνουν, εμφανίζεται «το γνωστό πρόβλημα», όπως δυστυχώς συμβαίνει πάντα σε αυτή την χώρα, να καταστρέφεται δηλαδή ότι καλό υπάρχει απο μικροσυμφέροντα και σκοπιμότητες.

Στις 17/12/2019 με το έγγραφο Φ551.1/ΑΔ.4321/Σ971 (122 downloads) που υπογράφει ο Διευθυντής του Α κλάδου του ΓΕΑ Υποπτέραρχος κ. Τσιρογιαννίδης αναφέρονται νέες διαδικασίες που ουσιαστικά απαγορεύουν τις πτήσεις πολιτικών αεροσκαφών στα στρατιωτικά αεροδρόμια αλλά και στις τερματικές περιοχές τους που ως γνωστόν καλύπτουν τεράστιες περιοχές της επικράτειας. Μην ξεχνάμε άλλωστε ότι κατα παράβαση των διεθνών κανονισμών, η βάση των στρατιωτικών ΤΜΑ ξεκινάει στα 1000’ από την μέση στάθμη της θάλασσας (MSL) ενώ θα έπρεπε να είναι από σχετικό ύψος από το έδαφος (AGL) ώστε να επιτρέπεται η άνετη διάβαση των πολιτικών αεροσκαφών κάτω από αυτές όπως άλλωστε ισχύει για τα στρατιωτικά αλλά και τα πολιτικά αεροδρόμια όλου του κόσμου.

Επειδή για τον υπογράφοντα υπάρχουν πολύ θετικές απόψεις, αφού πρόκειται για εξαίρετο αξιωματικό και καταξιωμένο Αεροπόρο φάνηκε εξ’ αρχής τί συμβαίνει. Το «κίνημα δέν μιλάω» με ένα αριστοτεχνικά φτιαγμένο εισηγητικό, φρόντισε να απαλλάξει απο τον μπελά των Πολιτικών Αεροσκαφών τους ελεγκτές του συστήματος, παρουσιάζοντας τις εισηγήσεις σαν μια συμβολή στην Ασφάλεια Πτήσεων. Οι δυο μαγικές λέξεις που χρησιμοποιούνται πολλές φορές όταν δεν υπάρχουν επιχειρήματα η ακόμα χειρότερα για να καλυφθούν αλλότριοι σκοποί.

Και ερωτούμε συγκεκριμένα την Ηγεσία της Πολεμικής Αεροπορίας:

Παράγραφος 1α: Με έναν αυθαίρετο υπολογισμό αναγράφονται ημέρες, ώρες και διαδικασίες που αντιστοιχούν στο 20% σε ότι γινόταν μέχρι σήμερα. Εάν οι απαιτήσεις της ΠΑ αυξήθηκαν με περισσότερες ώρες πτήσεων ή διαθεσιμότητες αεροσκαφών σίγουρα υπάρχει κατανόηση και τον πρώτο λόγο έχει η ΠΑ.

Παράγραφος 1α5: Συντονισμός απο την προηγούμενη ημέρα για εκτέλεση προσεγγίσεων! Δεν έχει γίνει ποτέ, είναι εξωπραγματικό, δέν γνωρίζουμε ακριβώς εάν οι συνθήκες θα είναι ικανές για την συγκεκριμένη άσκηση. Ομως ακόμη και εάν έχουμε άδεια, η ΠΑ μπορεί την συγκεκριμένη στιγμή να μην έχει κάτι έκτακτο και να αρνηθεί τη διέλευση. Δημιουργία γραφειοκρατίας για ερωτήματα που δέν θα μπορούν να απαντηθούν.

Παράγραφος β2: Αναγράφονται χρόνοι χρήσης που δεν γνωρίζουμε με τί κριτήρια έχουν αποφασιστεί και δημιουργούν τεράστιο πρόβλημα. Σε τί επηρεάζει μία προσέγγιση στο VOR Παρασκευή 14:00 που το αεροδρόμιο δέν έχει δραστηριότητα;

Παράγραφος β3: Αναρωτιόμαστε τί σχέση ένα αεροπλάνο που εκτελεί διαδικασία VOR στα 4.000 πόδια με δύο πυροσβεστικά που απογειόνονται. Αστοχη εντελώς η επίκληση της πυροσβεστικής περιόδου για την απαγόρευση πτήσεων.

Παράγραφοι β5, 6, 7, 8, 9, 10: Θεσπίζονται παράλογοι περιορισμοί που ουδέποτε υπήρξαν στο παρελθόν και σκοπό έχουν μόνο την μή προσέγγιση αεροσκαφών ακόμη και χωρίς κυκλοφορία.

Είναι σαφές οτι η Ηγεσία της ΠΑ παραπλανήθηκε και υπογράφηκε ένα έγγραφο που είναι καταστροφή ενός κλάδου και ουσιαστική απαγόρευση πτήσεων. Η ΠΑ ήταν μέχρι σήμερα αρωγός στις δραστηριότητες της Πολιτικής Αεροπορίας και των σχολών ιδιαίτερα.
Με γνωστές τις απαιτήσεις και δραστηριότητες της ΠΑ τα Πολιτικά Αεροσκάφη δέν θέλουν σε καμία περίπτωση να δημιουργήσουν κανένα επιχειρησιακό πρόβλημα αλλά απλά να τους δοθεί ο χρόνος που περισσεύει.

Ο ρόλος της ΠΑ είναι σημαντικός σε αυτή την διαδικασία εισροής συναλλάγματος και δεν πρέπει σε καμία περίπτωση να επιτραπεί σε μικροσυμφέροντα να την καταστρέψουν.

Πληροφορηθήκαμε οτι συγκροτείται επιτροπή απο εκπροσώπους της Πολιτικής Αεροπορίας για παραστάσεις σε Υπουργείο Οικονομικών, ΓΕΕΘΑ και ΓΕΑ για την αντιμετώπιση του θέματος.

Ελπίζουμε στην ανάκληση αυτής της διαταγής και στην εξεύρεση ενός αμοιβαία ικανοποιητικού τρόπου συνεργασίας.