Έχουμε λάβει πολλά μηνύματα για τα προβλήματα που δημιουργούνται στην Τερματική περιοχή του αεροδρομίου της Ταναγρας μετά την τελευταία δημοσίευση των VFR routes στο AIP με ισχύ από 13 Αυγούστου.
Οι VFR διαδρομές της τερματικής περιοχής δεν είναι κάτι καινούργιο αλλά ήταν δημοσιευμένες μόνο στο MAIP όποτε μέχρι σήμερα δεν γινόταν χρήση από τους ελεγκτές της Τανάγρας αφού δεν θα μπορούσαν φυσικά να ζητήσουν από πολιτικό αεροσκάφος να ακολουθήσει μια διαδρομή που δεν ήταν δημοσιευμένη στο AIP.
Δυστυχώς από την ημέρα της δημοσίευσης στο AIP, κάποιοι, που προφανώς δεν έχουν καμία σχέση με κανονισμούς, διαδικασίες ακόμα και κοινή αεροπορική λογική πέρα από τις αποστειρωμένες από τον έξω κόσμο (εκτός μονάδας), απαρχαιωμένες νοοτροπίες και διαταγές, θεωρούν πλέον λογικό και απαιτούν από τα αεροσκάφη που βρίσκονται στην τερματική περιοχή της Τανάγρας να ακολουθούν αυστηρά τις VFR διαδρομές και μάλιστα σε ύψη άνω των 4000 και 5000 ποδών.
Σημειωτέον ότι η τερματική περιοχή της Τανάγρας είναι τεράστια με έκταση πάνω από 120 Νμ πλάτος και πάνω από 40Νμ μήκος και ύψος που ξεκινάει από τα 1000’ πάνω από την επιφάνεια του εδάφους και εκτείνεται μέχρι τα 19500’. Το τραγικό δε, είναι ότι ο σταθμός της δεν επιτυγχάνει επικοινωνία με αεροσκάφη που βρίσκονται πέραν των 5 Nm λόγω του ανάγλυφου του εδάφους αλλά κυρίως της θέσης της κεραίας.
Η ΤΜΑ της Τανάγρας είναι class E και βάσει των κανονισμών τα αεροσκάφη που πετούν VFR ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΝΤΑΙ ΑΔΕΙΑ για να εισέλθουν στην περιοχή αλλά θα πρέπει να έχουν αμφίδρομη επικοινωνία με τον ΕΕΚ ώστε να γνωρίζει τη θέση τους και να παρέχει πληροφορίες (information) και όχι να κάνει διαχωρισμό (separation).
Τα παραπάνω δεν είναι εσωτερικές διαταγές κάποιου που έτσι ήθελε και έτσι έκανε αλλά κανονισμοί του ICAO, της EASA της ΥΠΑ κτλ.
Μέλημα του κάθε ΕΕΚ είναι πρωτίστως ΝΑ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΕΙ την εναέρια κυκλοφορία. Δυστυχώς για την πλειοψηφία των στρατιωτικών αεροδρομίων ισχύει προφανώς το… κράτος εν κράτει… ο εκάστοτε προϊστάμενος πύργου ερμηνεύει όπως θέλει και διατάζει ότι θέλει χωρίς να ελέγχεται από κανένα. Όσες φορές κάτι έχει διορθωθεί προς την κατεύθυνση τήρησης των διεθνών κανονισμών μετά από μεγάλη προσπάθεια και πιέσεις από όλους τους πολιτικούς αεροπορικούς φορείς, έχει βρεθεί ένα νέο κώλυμα. Και ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται. Είναι βέβαιο ότι μόλις λυθεί και αυτό, θα προκύψει ένα άλλο.
Μέχρι πριν από μερικούς μήνες οι περισσότερες τερματικές περιοχές των στρατιωτικών αεροδρομίων στην Ελλάδα ξεκινούσαν (κατά παράβαση ολων των κανονισμών) από τα 1000’ MSL (μέση στάθμη της θάλασσας) δηλαδή ουσιαστικά δεν υπήρχαν 1000’ class G airspace από κάτω για την ανενόχλητη διέλευση μικρών αεροσκαφών. Αν κάποιος λάβει υπόψιν το ανάγλυφο της περιοχής, στο μεγαλύτερο μέρος της η ΤΜΑ είχε βάση αρκετές εκατοντάδες πόδια… κάτω από το έδαφος! Χρειάστηκε πάνω από ενάμιση χρόνο, αμέτρητες αναφορές από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, για να αλλάξει τελικά σε AGL (πάνω από την επιφάνεια του εδάφους) στις 23 Απριλίου 2020 και σίγουρα κάποιοι από τους ΕΕΚ δεν το έχουν ακόμα καταλάβει ή δεν θέλουν… (https://greekhelicopters.gr/helos/class-g-and-agl-tma-bases/)
Μήπως αληθεύουν οι φράσεις: «Δεν σας θελουμε στις περιοχές μας. Δεν πληρωνόμαστε για να ασχολούμαστε με εσάς». Φράσεις που δεν ακούγονται φυσικά δημοσίως, οπότε εφευρίσκονται τρόποι έμμεσης παρακώλυσης της Γενικής Αεροπορίας, για αεραθλητικές δραστηριότητες, ιδιωτικές πτήσεις ή ακόμα και εκπαιδευτικές πτήσεις ερμηνεύοντας το «οι ουρανοί είναι δικοί μας» ως «ο Ελληνικός ουρανός ανήκει στην ΠΑ και εσείς οι άλλοι δεν έχετε καμία δουλειά εδώ». Εμείς οι «άλλοι» είμαστε Έλληνες πολίτες και είχαμε την εντύπωση ότι τους Ελληνικούς ουρανούς τους προστατεύει η ΠΑ για να μπορούν οι Έλληνες πολίτες να κινούνται και να πετάνε ανενόχλητοι…
Βέβαια, για να μην παρεξηγούμαστε δεν αφορά το σύνολο των ΕΕΚ στρατιωτικών αεροδρομίων μιας και υπάρχουν εξαιρετικοί επαγγελματιες, όμως δεν είναι δυνατόν να προετοιμάζουμε την πτήση η ακόμα και την ώρα απογείωσης με γνώμονα του ποιος είναι στον πύργο και αν θα έχει κέφια ή όχι.
Θα ρωτήσει κάποιος γιατί δεν πετάνε τα αεροσκάφη, για παράδειγμα τα υπερελαφρά που στεγάζονται στην Κοπαΐδα, ή αυτά που έρχονται από Μέγαρα εκτελώντας εκπαιδευτικές πτήσεις, κάτω από τα 1000’ AGL που είναι class G, uncontrolled και φυσικά εκτός της ΤΜΑ της Τανάγρας; Γιατί απλά σε κάποιες περιπτώσεις, συνήθως για εκπαιδευτικούς λόγους, πρέπει να ανέβουν και ψηλότερα.
- Δεν επετράπη πρόσφατα σε υπερελαφρό αεροπλάνο που εκτελούσε εκπαιδευτική πτήση να βγει από την ΑΤΖ του πεδίου προσγείωσης της Κοπαΐδας εάν δεν ακολουθούσε VFR routes στα 4000’(!!!!!!!) Αυτό που ζήτησε και ΔΕΝ εγκρίθηκε ήταν να διατηρηθεί στο σκέλος Κοπαΐδα – Ορχομενός μέχρι τα 2000’. Όλα αυτά τηλεφωνικά γιατί δεν υπάρχει φυσικά στην περιοχή επαφή ασυρμάτου(!!!)
- Σε διθέσιο ελικόπτερο κατά τη διεξαγωγή μάλιστα πτήσης εξέτασης για ανανέωση τύπου, ζητήθηκε μετά το GERMI να ανεβεί πάνω από 4000‘ και να ακολουθήσει VFR routes. Αυτό μέσω της συχνότητας του FIC αφού δεν υπήρχε απευθείας επαφή με τη συχνότητα της Τανάγρας. Ο εξεταστής δήλωσε πολύ σωστά «unable to comply» και ανέφερε ότι θα κατέβει κάτω από τα 1000’ AGL εκτός περιοχής Τανάγρας διατηρώντας επαφή με το FIC (αφού παραμένει σε class G) ώστε να μπορέσει να εκτελέσει όλες τις προβλεπόμενες διαδικασίες για την εξέταση.
- Σε ελικόπτερο που πετούσε VFR δόθηκε η οδηγία να κάνει establish στον αεροδιάδρομο Bravo 1… αυτό το αφήνουμε ασχολίαστο…
- Ακόμα και σε solo πτήση μαθητή παραλίγο να δημιουργηθεί θέμα όμως ευτυχώς ο μαθητής ήταν διαβασμένος και επέμεινε να παραμείνει στο αρχικό του πλάνο δίνοντας έμφαση στο ότι η πτήση ήταν solo.
Ανάλογα προβλήματα παρουσιάζονται και σε άλλα αεροδρόμια όπως του Τατοΐου με τους ΕΕΚ να αντιδρούν αρνητικά με ποικίλους τρόπους στην πτήση ιδιωτικών αεροσκαφών στις περιοχές ελέγχου τους.
Αυτό που είναι αδύνατον να κατανοήσουν μερικοί είναι ότι ιδιαίτερα τα μικρότερο αεροσκάφη, δεν οφείλουν να πετάνε από σημείο Α προς σημείο Β. Δεν είναι αεροπορικές εταιρείες. “Recreational flight” λέγεται επισήμως.
- Μήπως οι εκάστοτε ΕΕΚ των αεροδρομίων της ΠΑ είναι υποστελεχωμένοι και όλο αυτό είναι ένα επακόλουθο του υψηλού φόρτου εργασίας από κάποιους που δυσφορούν; Μπορεί, αλλά ακόμα κι έτσι, η τακτική δημιουργίας κωλυμάτων σε πιλότους που βρίσκονται στον αέρα για άσκηση πίεσης προς ανώτερους ή για «συνδικαλιστικούς» λόγους, ή προσωπικής εμπάθειας είναι απλά απαράδεκτη.
- Μήπως πρόκειται για απλή άγνοια ή λάθος ερμηνείας των κανονισμών;
- Μήπως έχουν επαφή μόνο με τα μαχητικά αεροσκάφη και δεν κατανοούν ότι υπάρχουν και άλλα εναέρια μέσα;
- Μήπως θέλουν τα αεροσκάφη σε μεγάλα ύψη απλά και μόνο για να υπάρχει υποτυπώδης αμφίδρομη επικοινωνία μέσω ασυρμάτου; Αν είναι έτσι πρόκειται για μεγάλη παρεξήγηση που ίσως μπορεί να λυθεί το πρόβλημα με… τοποθέτηση της κεραίας στο σωστό σημείο.
- Μήπως είναι παραλλαγή του κινήματος «δεν μιλάω»; Oχι. Σε καμία περίπτωση δεν τον πιστεύουμε. (https://greekhelicopters.gr/helos/haf-act-personnel-against-ga/)
Πρέπει να γίνει κατανοητό ότι τα VFR routes δεν είναι IFR airways με MINIMUM EN ROUTE ALTITUDES (MEA). Είναι ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΕΣ διαδρομές. Πολύ μα πολύ συχνά ο πιλοτος σε μια class E ΤΜΑ ΠΑΡΕΚΚΛΕΙΝΕΙ από τα προτεινόμενα VFR routes αφού ενημερώσει τον ΕΕΚ. Εάν δεν επηρεάζει άλλη κυκλοφορία, πάντα κατά τη συνήθη πρακτική όλων των ΕΕΚ παγκοσμίως η παρέκκλιση σε ύψος ή/και σε διαδρομή εγκρίνεται. Αυτά βέβαια στις υπόλοιπες χώρες που ο ΕΕΚ θέλει να διευκολύνει την κυκλοφορία οπως ακριβώς προβλέπεται και όχι να κάνει “bullying” στα πολιτικά αεροσκάφη… στη χώρα του Ικάρου…